Chantal Engelen, die we kennen van oud-DOEN partner Kromkommer, reist door het land in haar camper 'searching for peas': verhalen vol inspiratie en positiviteit van voedselveranderaars die werken met hun hart en zo de wereld veranderen. Chantal gaat aan het werk bij peasmakers voor een dag of week. Zo leert zij hun missie beter kennen en komt erachter wat de voedselveranderaars drijft als persoon. In de tussentijd probeert ze te ontdekken wat het voor haar betekent om een goed leven te leven. Ze was eerder op bezoek bij DOEN partner Herenboeren en ging nu langs bij partner Wilder Land. Lees hieronder haar verhaal, of lees alle verhalen op www.peasofme.com.
Biodiversiteit, regeneratieve landbouw, natuurherstel. Het zijn termen die complex en verre van sexy klinken. Maar het zijn wel de woorden die centraal staan binnen de systeemveranderingen die onze samenleving op landbouwgebied de komende jaren moet aangaan. Ondernemers en specialisten die hier nu al mee bezig zijn, bereiken vaak de consument niet of lukt het niet om wat ze doen tastbaar te maken. Gelukkig heeft biodiversiteitstart-up Wilder Land een manier gevonden om mensen mee te krijgen in deze belangrijke transitie.
Tot voor kort zou ik Wilder Land beschrijven als een theebedrijf, want ze verkochten alleen (on)kruidenthee. Maar mijn meewerkweek bij deze jonge organisatie vindt plaats precies op het moment dat ze de focus op thee loslaten en overgaan op een productassortiment afkomstig van de regeneratieve landbouw. Als ik binnenstap in het kantoor van Wilder Land in buurtcentrum De Horizon in Amsterdam, wat ze anti-kraak huren, voelt het voor mij als een trip down memory lane. Zo voelde het ook in de beginjaren van mijn eigen onderneming Kromkommer. De energie klotst tegen de plinten, er staan overal dozen met producten en daartussen een aantal bureaus. Het voelt een beetje studentikoos. Aan alles voel je dat hier keihard gewerkt wordt en dat de ambities en dromen groot zijn. Dat gevoel werkt aanstekelijk.
Wilder Land is een bedrijf met een missie, maar noem de ondernemers geen activisten. Peasmaker Matthijs Westerwoudt (33) is Wilder Land gestart omdat hij wil ondernemen, niet omdat hij de wereld wil redden. Maar wat hem betreft is er simpelweg maar één vorm van ondernemen denkbaar: het soort dat de wereld beter maakt in plaats van slechter. Matthijs komt niet uit een ondernemersgezin, maar het ondernemerschap zit hem in het bloed. Hij studeert psychologie en business administration en komt na zijn studie terecht bij bureau Frisse Blikken. Deze organisatie helpt grote bedrijven veranderen, met de inzet van jonge, net afgestudeerden met een ‘frisse blik’. Matthijs heeft het erg naar zijn zin, maar de wens om zelf te gaan ondernemen, blijft aanwezig.
Van limon-gello-shots naar kruidenthee
Op Koningsdag 2018 staat Matthijs, als de ware ondernemer die hij is, limon-gello-shots te verkopen aan feestende voorbijgangers. Per toeval komt hij oud-collega Daan van Diepen tegen. Daan werkt dan bij Commonland, het bedrijf waar Matthijs al een tijdje door geïnspireerd is, omdat zij zich inzetten voor wereldwijd natuurherstel. Ook Daan blijkt rond te lopen met het plan om zelf te gaan ondernemen. Matthijs nodigt Daan uit om met hem te brainstormen over business ideeën. Al snel besluit het tweetal zich verder te gaan verdiepen in natuurherstel in Nederland. Wat is daar eigenlijk voor nodig? Ze komen uit bij het vergroten van de biodiversiteit. Weg van de monoteelt in het Nederlandse landschap, waar grote vlaktes met één gewas domineren. Op naar een landschap met veel verschillende lokale gewassen, meer insecten, vogels en andere dieren.
Wanneer ze zich verdiepen in inheemse en lokale gewassen, ziet het duo dat veel daarvan kruiden zijn zoals kamille, goudsbloem, en paardenbloem. Ze denken meteen aan thee. Na wat onderzoek concluderen ze dat de meeste kruiden in kruidenthee buiten Europa geteeld worden. Dat moet toch anders kunnen? Begin 2019 wordt daarom PTThee geboren, zoals Wilder Land in eerste instantie heet. Matthijs en Daan gaan aan de slag met het testen van hun concept: Nederlandse kruidenthee verstuurd per post. Als consument draag je door de thee te drinken direct bij aan verandering van het landschap bij de boer en dus aan een betere biodiversiteit. In het voorjaar starten ze met het zaaien van kruiden bij boeren, maar een echte oogst is er dan nog niet. Daarom kopen ze eerste instantie kruiden in en verkopen ze de thee via hun website. En: het lijkt te werken!