Progreso: ‘Een duurzame en transparante koffie- en cacaoketen is mogelijk’

Nieuwsoverzicht

De kans is groot dat je dit verhaal leest onder het genot van een dampende kop koffie. Misschien wel met een stuk chocola erbij. Dagelijks drinken we met elkaar twee miljard ‘bakken troost’ en eten één miljard mensen chocola. Helaas zorgen in de koffie- en cacaosector verouderde landbouwmethoden, gebrek aan kennis en ongelijke kansen in de keten voor een scheve verdeling van de opbrengst. De Progreso Foundation zet zich met steun van Stichting DOEN al jarenlang in voor een eerlijke verdeling van de opbrengst.

Eerlijke kansen voor boeren

Koffie- en cacaoboeren hebben nauwelijks invloed op de prijs van hun producten en staan machteloos tegenover de grote tussenhandelaren en marktleiders. Onder andere ondervoeding, kinderarbeid, gebrek aan toegang tot onderwijs en gezondheidszorg zijn het resultaat van de lage prijzen die boeren krijgen. Progreso helpt kleinschalige boeren in Latijns-Amerika, Afrika en Azië een eerlijk inkomen te verdienen en hun leefomstandigheden te verbeteren. Met technische trainingen en advies op maat helpt de non-profitorganisatie boerencoöperaties te professionaliseren. Ze helpen bij behoud van een gezonde en duurzame omgeving, faciliteren in de toegang tot de markt en verstrekken leningen waarmee de organisaties zelf handel kunnen drijven en een trackrecord kunnen opbouwen. Zo kunnen de coöperaties uitgroeien tot sterke zelfstandige organisaties.

Innovatieve en inspirerende voorloper

Progreso Foundation start in 1998 onder de naam ‘Green Development Foundation’ (GDF). Al snel zien Stichting DOEN en Rabobank Foundation de potentie en steunen het initiatief. Deze steun helpt Progreso haar doelstellingen te behalen en daarnaast te reageren op trends en kansen die de organisatie al in een vroeg stadium herkent. Zo ontstaan diverse spin-offs die zich richten op specifieke onderdelen van de koffie- en cacaoketen. Zoals Proclimate (duurzame energie), This Side Up (directe inkoop) en Grow Ahead (crowdfunding). Het werk van Progreso blijft niet ongezien. In 2017 wint ze de SCA sustainability award; een prijs voor innovatieve projecten of bedrijfsmodellen die duurzaamheid in de koffiewereld vergroten en daarmee anderen inspireren.

Digitaal koffiehandelsplatform Beyco

In 2018 richt Progreso, met steun van DOEN als katalysator, het onafhankelijke digitale koffiehandelsplatform Beyco op. Hier kunnen koffiekopers, -verkopers en impactinvesteerders van over de hele wereld direct (digitaal) met elkaar in contact komen om verkopen tot stand te brengen, exportcontracten te tekenen en koffie te verhandelen. Boeren en producentencoöperaties zijn volledig eigenaar van hun gegevens en het platform vergemakkelijkt de traceerbaarheid en transparantie in de koffiewaardeketen. Beyco telt inmiddels 416 gebruikers uit 38 landen. Op het platform staan 350 actieve offertes en er zijn 90 contracten afgesloten.

Dat smaakt naar meer

Dankzij het werk van Progreso zijn meer dan 100 kleine boerencoöperaties in 18 landen uitgegroeid tot volwassen bedrijven die zelf controle hebben over de verkoop van hun producten. Progreso heeft meer dan 100 coöperaties met meer dan 300.000 boeren in 18 landen over de hele wereld versterkt. Ook heeft ze andere organisaties geïnspireerd om van eerlijke koffie en chocola de norm te maken.

Stichting DOEN kon Progreso jarenlang steunen dankzij de deelnemers van de Postcode Loterij.