Duurzaam verzorgingsmerk Naïf haalt investering op van 23 miljoen euro

Nieuwsoverzicht

Veel verzorgingsproducten van grote en bekende merken bevatten microplastics, hormoon verstorende ingrediënten of andere ingrediënten die schadelijk zijn voor mens en natuur. De producten van duurzaam verzorgingsmerk Naïf zijn volledig vrij van deze schadelijke ingrediënten en zijn verpakkingen zijn gemaakt van onder andere gerecycled plastic. Vandaag maakt Naïf bekend dat het 23 miljoen euro heeft opgehaald bij de Engelse impactinvesteerder Future Business Partnership (FBP). Dit is geweldig nieuws, want dat betekent dat Naïf nog meer kan investeren in innovatie van zijn producten en verder kan groeien in binnen- en buitenland.

DOEN is sinds 2019 betrokken bij Naïf vanwege de voorbeeldrol die de onderneming speelt in de sector.

In deze periode:

  • heeft Naïf een overstap gemaakt van bioplastic naar gerecycled plastic voor verpakkingen;
  • heeft Naïf een jaarlijks groeipercentage van 56% in 'food and drug retail' (IRI data);
  • heeft Naïf inmiddels een kwart van de babyverzorgingmarkt (IRI data);
  • is Naif het grootste minerale zonnebrandmerk in Nederland;
  • gebruikt Naïf nog maar de helft van productverpakkingen t.o.v. 2019;
  • heeft Naïf zijn omzet vertienvoudigd;
  • heeft Naïf met innovaties, zoals plasticvrije billendoekjes en navulverpakkingen, zowel plastic als CO2 bespaard. Met de plasticvrije billendoekjes heeft Naïf het net equivalent van 4 miljoen PET-flessen aan plastic bespaard. De CO-besparing hiervan is gelijk aan 19 keer rond de wereld met de auto.

Marc Rasmussen, Impact Investment Principal bij DOEN Participaties blikt tevreden terug op de succesvolle samenwerking: "DOEN is ooit ingestapt vanwege de voorbeeldfunctie van Naïf: veel verzorgingsproducten van grote en bekende merken bevatten microplastics, hormoon verstorende of andere schadelijke ingrediënten. De producten van Naïf bevatten deze ingrediënten niet en het bedrijf heeft met zijn succesvolle ontwikkeling de markt van verzorgingsproducten een stuk de juiste kant op geholpen en laten zien dat het anders kan.

DOEN Participaties is de maatschappelijke investeringsmaatschappij van Stichting DOEN, het fonds van de Postcode Loterij. Omdat de Postcode Loterij zo duurzaam mogelijke prijzen wil aanbieden aan haar deelnemers heeft zij ook producten van Naif opgenomen in het prijzenpakket. Dit heeft Naïf geholpen om zijn naamsbekendheid te vergroten onder een groot publiek.

Met de komst van de nieuwe investeerder komt er een einde aan de betrokkenheid van DOEN als investeerder. Future Business Partnership neemt de aandelen over van alle huidige investeerders, waaronder de aandelen van DOEN Participaties. DOEN zal de opbrengsten van deze exit opnieuw investeren in duurzame en sociale startups.

Lees hier het persbericht van Naïf over de investering.