9x circulaire fashion in Nederland

De textielindustrie is één van de meest vervuilende industrieën ter wereld, met een gigantische CO2-uitstoot en enorme hoeveelheden waterverbruik, pesticiden en chemicaliën. In samenwerking met DOEN maakte P+ een reeks specials over inspirerende voorbeelden, om te laten zien dat het anders moet en kan. Deze DOEN-partners komen in de reeks voorbij:

1| Soft Revolt

Een bh zonder ijzeren beugel, gebreid met een speciaal garen en met 3D-breitechnieken. De maaksters van Soft Revolt boeken hierdoor een besparing van 90% aan CO2-uitstoot ten opzichte van de traditionele lingerie-industrie.

2| ReBlend

Anita de Wit van ReBlend redt gebruikte stoffen en maakt er garens van om deze te mixen tot een nieuwe blend. Ze stopt niet stopt bij het leveren van garens, maar verwerkt ze ook samen met haar klanten tot een eindproduct.

3| LENA Fashion Library

Waarom kleding kopen als je het ook kunt lenen? Bij LENA the Fashion Library zijn prachtige duurzame en ook circulaire labels per dag te huur. Lena telt al bijna 2.000 klanten.

4| Hacked By__

Francisco van Benthum onderschept dubbel bestelde partijen fashion van grote modelabels om daar een eigen kledinglijn van te maken. Deze klacht tegen de overproductie is erg succesvol.

5| Loop.a life

Van ingezamelde kleding opnieuw garens maken en die weer verwerken tot fashion. Het lukt Ellen Mensink van Loop.a life om met lokale materialen de cirkel rond te maken. Ingezamelde kleding levert op materiaalsoort en op kleur geschikte grondstoffen voor nieuwe kleding zonder dat daar chemicaliën, kleurstoffen en water voor nodig zijn.

6| Makers Unite

Makers Unite maakt opvallende producten van fel oranjegekleurde reddingsvesten van vluchtelingen. Maar ook duurzame textielproducten voor verschillende grote merken, zoals Ben & Jerry’s.

7| The Swapshop

In Rotterdam en Amsterdam is een mooi alternatief voor fast fashion: The Swapshop. Sanne Smit biedt aan kleding onderling te ruilen, om de textielberg op deze wereld niet nog hoger te maken.

8| MUD Jeans

Na het ‘leasemodel’ lanceert MUD Jeans de eerste spijkerbroek die voor 100% uit oude jeans bestaat. Ook komt er een nieuw businessmodel dat tegemoetkomt aan de nieuwe gewoonte van consumenten om winkels alleen als ‘kijkshop’ te gebruiken.

9| Vanhulley

Lever je versleten lievelingsoverhemd in en wij maken er een boxershort van. Met dat idee werd Vanhulley nationaal nieuws. Nu, acht jaar later, zijn er 31 verschillende producten, gemaakt van o.a. oude bedrijfskleding, banners, gordijnen en autogordels.