Makers Unite: sociale en duurzame impact genereren

Nieuwsoverzicht

Kansen voor nieuwkomers creëren door samenwerking met lokale makers en door duurzame textielproductie, dat doet Makers Unite. Met een talentontwikkelprogramma helpt Makers Unite nieuwkomers met een creatieve achtergrond om een start te maken in de creatieve sector in Nederland. Ze gaan deel uitmaken van een community en als dat mogelijk is worden ze gekoppeld aan bedrijven waar ze dan voor gaan produceren. Ze ontwerpen en produceren duurzame kleding en merchandise voor merken als Ben & Jerry’s en Filling Pieces.

Sociale ongelijkheid

Makers Unite, een initiatief dat mede opgericht is door Thami Schweichler, start in 2016 met een campagne voor Koningsdag: ‘Revest Life’. Studenten en creatieve nieuwkomers werken samen om lintjes te maken van reddingsvestmaterialen. Op Koningsdag delen ze de lintjes uit en gaan het gesprek aan over een inclusieve en welkome samenleving, waarvoor het lintje symbool staat.

Na dit succes realiseert Thami zich de kracht van het maakproces. Door studenten en nieuwe makers bijeen te brengen, ontstaat vertrouwen en een gesprek. Creativiteit blijkt de sleutel tot een dialoog voor samenwerking. De samenwerking levert nieuwkomers ook zaken op als een netwerk, bijbaan of een woning. Thami ziet kansen om iets commercieels op te zetten.

Werken aan de toekomst

Makers Unite combineert creatief talent met een focus op circulariteit om kwaliteitsproducten van ontwerp tot levering te verzorgen. De organisatie zet daarvoor de vaardigheden van nieuwkomers in. Ze produceren kleding en merchandise voor bedrijven en bieden daarnaast verschillende programma’s voor nieuwkomers aan.

Het belangrijkste doel is om zelfstandigheid van nieuwkomers te stimuleren en hun een mooi carrièreplan te bieden. Deelnemers krijgen eigenaarschap en mogen meedenken over de koers van het bedrijf. Groter zelfvertrouwen leidt tot actievere deelname aan de maatschappij en daardoor tot een meer inclusieve samenleving.

Sociale en duurzame impact

Deelnemers zijn door de begeleiding en ervaring beter voorbereid op een carrière. Ze hebben daardoor meer zelfvertrouwen en zijn zelfstandiger. In vijf jaar begeleidt Makers Unite bijna tweehonderd mensen. Ongeveer 66% maakt daarna een succesvolle stap naar een betaalde baan of vrijwilligerswerk. De samenwerking met grote bedrijven versterkt de bewustwording van de positieve kanten van de komst van nieuwkomers.

Makers Unite gebruikt alleen duurzame en zo veel mogelijk gerecyclede materialen. Een mooi voorbeeld zijn de 6.000 reddingsvesten die gevonden zijn op Griekse stranden. Nu zijn er nieuwe producten van gemaakt. Door te laten zien hoe het ook kan is het bedrijf een inspiratie voor de bedrijven waarmee het samenwerkt.

Impact vergroten

“Zonder DOEN zou Makers Unite niet bestaan”, aldus Thami. Sinds 2017 krijgt Makers Unite drie subsidies om de sociale onderneming verder te ontwikkelen. Het doel is om de commerciële omzet meer en meer op te stuwen zodat de sociale impact groeit. DOEN steunt die stappen. In de zomer van 2020 verstrekt DOEN Participaties een converteerbare lening aan het bedrijf om op te schalen en de impact verder te vergroten.

De complete impactcase over Makers Unite, die is gemaakt in samenwerking met Avance Impact, lees je in het jaarverslag van DOEN.