Vier jaar geleden las Loes van der Meulen dat Arnhem heel hoog op de lijst van armoede staat. Ze verbaasde zich hierover en begon zich erin te verdiepen. Haar idee: laten zien dat groente en fruit geen luxeproducten hoeven te zijn, een ontmoetingsplek creëren én tegelijk voedselverspilling tegengaan. Zo ontstond de door Stichting DOEN gesteunde SRV-wagen De Blauwe Tomaat. Wij gingen met Loes in gesprek over de mooie kanten van het sociale ondernemerschap, maar ook over de hindernissen.
SRV-wagen De Blauwe Tomaat rijdt door verschillende wijken van Arnhem en verkoopt vers voedsel voor een lage prijs. Het voedsel bestaat zoveel mogelijk uit B-keus producten die afkomstig zijn van groothandel SC van Ravenswaaij. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt doen werkervaring op in de wagen en mensen met een kleine beurs doen er goedkoop boodschappen.
Loes: “We hebben vooral de wijken gekozen waar geen winkels zijn of bijvoorbeeld veel oudere mensen wonen. De Blauwe Tomaat heeft als doel voedsel, zoals groente en fruit, te verkopen en is tevens een middel om elkaar te ontmoeten.”
Deze ontmoetingsplekken worden gecreëerd door bij elke halte een terrasje met koffie uit te stallen. Een plek voor buren om met elkaar kennis te maken, een leuk uitje voor oma en kleinzoon of gewoon wat gezelligheid voor eenzame buurtbewoners.
Loes: “Een van de klanten heeft omdat hij goed voor zichzelf is gaan zorgen nu ook contact met zijn buurman, die bijvoorbeeld soep komt eten. Dat vind ik heel mooi om te zien.”
Duidelijk wordt dat het vooral om de kleine gebaren gaat die maken dat De Blauwe Tomaat een echte toevoeging voor Arnhem is.
Loes: “Je ziet dat men opleeft als je ze bijvoorbeeld vraagt ‘hoe voel je je nu?’ nadat ze een operatie hebben gehad.”