Isabel: "Er is altijd wel een reden om minder vlees te eten"

Nieuwsoverzicht

Van 8-14 maart is het de Nationale Week Zonder Vlees. Deze campagne maakt Nederland bewust van de positieve impact die je kunt maken door minder vlees te eten. En te laten zien hoe leuk, lekker en gemakkelijk dat eigenlijk is. Initiatiefneemster Isabel Boerdam vertelt meer over de actieweek en haar persoonlijke vegetarische favorieten.

Isabel is 9 als ze zich voor het eerst realiseert dat gehakt gemaakt wordt van een dode koe en besluit vegetarisch te worden. Tijdens haar studententijd is ze niet alleen vegetarisch omdat het zielig is voor dieren, maar ook omdat het gezond is. En later omdat het beter is voor het milieu. “Wat je beweegreden ook is, er is altijd wel een reden om minder vlees te eten,” vindt Isabel. Ze start de Nationale Week Zonder Vlees om mensen te laten ontdekken hoe gemakkelijk, lekker en goed het is om minder vlees te eten. “Een week geen vlees eten zorgt ervoor dat je op een positieve manier gestimuleerd wordt om nieuwe dingen te ontdekken.”

In 2020 doen 2,4 miljoen Nederlanders mee aan de actie, waarvan ruim 50% een half jaar later nog steeds minder vlees eet. “Dat is waar we het voor doen,” vertelt Isabel. “Het is ons gelukt om een campagne neer te zetten die een lange termijn effect sorteert.”

De campagne

Het jaarlijks terugkerende initiatief wordt mede mogelijk gemaakt door 60 partners uit de voedingsindustrie. Zij zorgen voor veel offline en online aandacht, via #weekzondervlees. In alle grote supermarkten is de campagne terug te zien, met o.a. recepten en kortingsacties.

Ook is er een lesprogramma voor scholen. Basis- en middelbare scholen kunnen een lespakket downloaden waarmee ze in twee uur aandacht kunnen besteden aan het hoe en waarom van geen vlees eten.

Vanwege gesloten horeca is er dit jaar een restaurantbox die is samengesteld met topchef Peter Lute. De box, met een 3- of 5-gangenmenu, is te bestellen via de website en in heel Nederland leverbaar. Kook je liever zelf iets, dan vind je op de website een heleboel recepten.

Steun van DOEN

Omdat het tijdens de coronacrisis erg spannend is of het initiatief voldoende fondsen binnenhaalt voor een succesvolle campagne, is het extra fijn dat DOEN steun toezegt. Isabel: “Fantastisch dat het gelukt is. Mede dankzij DOEN kunnen we in coronatijd een sterke campagne neerzetten.”

Krachten bundelen

In de toekomst ziet Isabel het wel voor zich dat de week ook in andere landen wordt ingezet. “Maar ik geloof ook in meer samenwerkingen in Nederland. De week is heel impactvol, maar focust op één week in het jaar. De verschillende initiatieven om plantaardig eten onder aandacht te brengen zouden meer de krachten moeten bundelen voor een grotere impact. Ik sta absoluut open voor samenwerkingen.”

En de politiek mag wel wat meer aandacht vragen voor het eten van minder vlees, vindt Isabel. “Campagne voeren om iedere Nederlander vanavond een vegetarische curry te laten maken kost namelijk niets, is niet ingewikkeld en het levert heel veel op!”

Aanmelden om mee te doen aan de Nationale Week Zonder Vlees kan via deze website.