Professionele kansen voor nieuwkomers creëren door samenwerking en duurzame textielproductie. Dat is het doel van Makers Unite. Met een talent ontwikkelprogramma helpen ze statushouders met een creatieve achtergrond hun plek te vinden in de Nederlandse creatieve sector. Zij worden onderdeel van de community en waar mogelijk gekoppeld aan (creatieve) bedrijven. Hoe deze sociale onderneming zo succesvol is geworden en wat hun toekomstplannen zijn vertelt Thami Schweichler, een van de initiatiefnemers van Makers Unite.
“Hoe kunnen we een mooi bedrijf creëren dat kansen biedt aan deze talenten?” Die vraag stelde Thami zich in 2016 toen veel talentvolle vluchtelingen naar Nederland kwamen, maar hier weinig kansen kregen om deze in te zetten. Thami is zelf geboren en opgegroeid in Brazilië, studeerde Social Design in Frankrijk en werkte in Kenia. Daar leerde hij om een commerciële oplossing te vinden voor sociale problemen om duurzame verandering te stimuleren. Die ervaring koppelde hij aan zijn wens om nieuwkomers te helpen en Makers Unite was geboren.
Wat begon als een activistische campagne tijdens Koningsdag is uitgegroeid tot een beweging. Thami: “Nu zijn we een internationaal erkend productiebedrijf dat bijna 200 nieuwkomers heeft begeleid en werken we samen met grote internationale merken als Ben & Jerry’s en Filling Pieces, die net als wij geloven dat het anders kan: mode kan duurzamer en onze samenleving inclusiever.”