Het Bredase ONS label is sinds 2013 letterlijk en figuurlijk aanwezig in het hart van Breda. De sociale coöperatie is er voor mensen die het om verschillende redenen niet lukt een plek op onze arbeidsmarkt te vinden. Via verschillende bedrijfsonderdelen, van een eigen restaurant tot een klusteam, krijgen zij de kans om hun vaardigheden te verbeteren, zowel op professioneel als persoonlijk vlak. Wij vroegen oprichter Monique van Winkel, hoe ONS label Breda de afgelopen zeven jaar is uitgegroeid van bewonersbedrijf tot een professionele sociale onderneming.
Sociale onderneming van de toekomst
In een Bredaas buurthuis met de toepasselijke naam ‘het Buurthuis van de Toekomst’ werd in 2013 ONS label Breda opgericht. Net als veel sociale ondernemingen in die tijd werd de onderneming, toen nog bestaande uit een naaiatelier, grotendeels gerund door buurtbewoners. Een mooie gedachte, maar in de praktijk niet altijd even praktisch.
Monique: “Een bewonersbedrijf werkt prima voor het dagelijkse reilen en zeilen, maar voor bepaalde zaken heb je een professioneel team nodig. Dan heb ik het bijvoorbeeld over de boekhouding, het overzien van de werkzaamheden of het maken van afspraken met organisaties en instanties die belangrijk zijn voor je toekomst.”
Zo besloot Monique, die voordat ze aan het avontuur begon al jarenlang in aandachtswijken had gewerkt, haar kennis uit te breiden met een opleiding bedrijfskunde. En voor de deelnemers werden binnen elk bedrijfsonderdeel een zogeheten werkmeester en een jobcoach aangenomen. Hierbij zorgt de een voor een veilige en leerzame omgeving op de werkvloer en richt de ander zich op de persoonlijke ontwikkeling van elke deelnemer. Door bij te leren en mensen aan te nemen met de juiste kennis en ervaring, ontstond er een voedingsbodem voor gezonde groei.
[tekst gaat verder onder foto]