Dutch Design Week 2021 – The Greater Number

Nieuwsoverzicht

The Greater Number, de zoektocht naar het betere aantal. Met dit thema roept Dutch Design Week dit jaar op tot minder. Minder consumptie, minder producten en dus minder afval. En waar dat niet kan, is het een oproep tot beter. Dus meer duurzame producten met meer waarde, zodat we beter met producten omgaan. DOEN steunt twee onderdelen tijdens de week; Embassy of Food vanuit DOEN en Labyrinth vanuit het VriendenLoterij Fonds.

Het design van de toekomst

Van zaterdag 16 t/m vrijdag 24 oktober bruist Eindhoven voor de twintigste keer van design en innovatie met honderden evenementen op negen designgebieden verspreid over de stad. In tentoonstellingen, presentaties, lezingen en meer presenteren ontwerpers hun vernieuwende concepten, producten, en materialen.

Embassy of Food

De Embassy of Food wordt vormgegeven als de supermarkt van de toekomst. In deze ‘supermarkt’ wordt een selectie veelbelovende food design-projecten getoond. De organisatie wil hiermee de geweldige potentie van een aantal bestaande fooddesign-projecten laten zien en de bijdrage die zij kunnen leveren aan het oplossen van voedselvraagstukken. Daarnaast willen ze bezoekers bevragen op hun ervaringen, ideeën en voorkeuren en hen bewust maken van hun mogelijke rol en invloed op het bestaande voedselsysteem.

Labyrinth – De kunst van richting te veranderen

Voormalig Rijksbouwmeester Floris Alkemade presenteert de urgente uitdagingen waar wij als land momenteel voor staan in de vorm van een labyrint. “De weg naar de toekomst is geen rechte lijn, maar een continu zoeken, dwalen en van richting veranderen.” Het project gaat over het vinden van nieuwe wegen en het belang van improvisatie, durf en verbeeldingskracht. Met speciale aandacht voor complexe vraagstukken als klimaatverandering, verlies van biodiversiteit, maar ook woningnood, vergrijzing en eenzaamheid.

Partners zichtbaar tijdens de week

DOEN steunt niet alleen twee onderdelen van de Dutch Design Week, er zijn ook diverse initiatieven die DOEN steunt zichtbaar tijdens de week. Een selectie:

100 OPHETO
Middels een reeks interactieve workshops verkent 100 OPHETO de relatie tussen objecten en mensen op Curaçao en hoe deze relatie onze geschiedenis heeft bepaald en onze toekomst kan vormen.

The Linen Project
The Linen Project onderzoekt en werkt aan het nieuw leven inblazen van de economische levensvatbaarheid van kleinschalige lokale vlasteelt en linnenproductie in Nederland.

The Pink House by Social Label
Social Label presenteert nieuwe producten en activiteiten die zijn ontstaan tijdens corona. Er worden live workshops gegeven door de makers, zodat zij hun talenten aan het publiek kunnen laten zien.

Welcome to We Are
Tijdens de week kun je nieuwe werken van We Are ontdekken, zoals een tentoonstelling ontwikkeld voor het Noorse Mensenrechtenfonds die momenteel te zien is in Medellín, Colombia.

VALUE // VALUES
Hoe waardeer je je waarden? Deze interactieve tentoonstelling stelt je vragen over hoe je je waarden vertaalt naar waarde.