Flinke stijging verkoop vleesvervangers
Het initiatief was op vele plekken volop aanwezig en werd door maar liefst 3 miljoen mensen in de supermarkt gezien. Het succes van de actieweek in maart bleek ook uit de verkoopcijfers. Zo steeg de verkoop van vleesvervangers qua volume met 154% ten opzichte van een gemiddelde week in 2021. Bovendien werd in de actieweek 8,1% minder aan volume vers vlees verkocht.
“Het relatief kleine team achter de Week Zonder Vlees heeft een heldere campagne neergezet met een groot bereik. Het is best bijzonder dat bedrijven en instellingen niet alleen hun eigen naam verbinden aan de campagne, maar ook zelf enthousiast het initiatief tonen om nog meer activiteiten te ondernemen. In de winkels en horeca om het verminderen van de vleesconsumptie te promoten. Daarmee levert de campagne echt een bijdrage aan het versnellen van de transitie naar een ander dieet met minder vlees en meer plantaardige eiwitten”, aldus Maarten Derksen, programmamanager DOEN.
Toenemende bewustwording vleesconsumptie
Opvallend is dat ook corona een positief effect heeft op eetgewoonten. Sinds maart 2020 wordt er 19% minder vaak vlees gegeten, en 14% vaker vleesvervangers. We lijken ons bewuster te worden van het effect van de vleesconsumptie op het milieu en weten beter te koken zonder vlees. Zo kennen we dit jaar meer lekkere recepten zonder vlees (21%) ten opzichte van vorig jaar (17%). Ook vindt ruim de helft van onze maatschappij dat vlees prima te vervangen is door andere eiwitrijke alternatieven. Deze stijgende lijn in bewustwording van de vleesconsumptie en kennis over plantaardige voedselalternatieven laat zien dat de Week Zonder Vlees het hele jaar door een blijvende impact maakt. Het kan anders en dat is een positieve ontwikkeling voor het milieu.
Over de Nationale Week Zonder Vlees
De Nationale Week Zonder Vlees is een jaarlijkse actieweek in maart met als doel een meer flexitarisch eetpatroon onder Nederlanders te promoten. Dit door DOEN gesteunde initiatief wordt mede mogelijk gemaakt door 60 partners uit de voedingsindustrie. Door de campagne bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht te brengen en mensen te activeren een week lang geen vlees te eten, maken ze Nederland bewust van de positieve impact van een verminderde vleesconsumptie én laten ze zien hoe lekker en gemakkelijk het is om plantaardig te eten.
Kijk voor meer informatie over de actieweek op weekzondervlees.nl