Iona: “Meer smaak, een eerlijke prijs én een gezonde natuur”

Nieuwsoverzicht

De specerijenhandel verbeteren en verduurzamen, dat is het doel van The Good Spice. Via direct contact met de boeren, mét eerlijke prijzen en zónder chemicaliën. Zo krijgt de consument de beste smaak, de boer een duurzaam verdienmodel en de natuur de kans om zich te herstellen. Stichting DOEN steunt The Good Spice in haar missie voor duurzaam en beter ingekochte specerijen. Op dit moment werkt The Good Spice met achttien boeren in India, Sri Lanka, Sicilië en Hongarije en heeft zeven specerijen in het assortiment.

De reis van specerijen

Dat de handelsketen van thee, chocolade en koffie vaak geen zuivere koffie is, daar zijn we ons door bedrijven als Chocolatemaker en Wakuli steeds meer van bewust. Minder bekend is dat specerijen qua problematiek in hetzelfde schuitje zitten. En eerlijke, duurzame alternatieven zijn er op de Nederlandse markt nog nauwelijks te vinden. Dat wil Iona Mulder, oprichter van The Good Spice, veranderen. Iona: “De reguliere specerijenhandel bestaat uit lange ketens waarin vaak meer dan acht bedrijven betrokken zijn. Samen met de lage consumentenprijzen resulteert dit in vele misstanden binnen de specerijenketens over de hele wereld. De zwakste schakels ondervinden hiervan de grootste nadelen: de boer en de natuur.”

Missiegedreven vanuit de kern

“We geven veel geld uit aan ontwikkelingssamenwerking, terwijl we tegelijk massa’s producten importeren uit landen waar we geen goede prijs voor betalen.” Iona, kookliefhebber met een achtergrond in geschiedenis en mensenrechten, kan het niet met elkaar rijmen. Wanneer haar vriend op reis een stuk kaneel voor haar meeneemt, proeft ze de gelaagdheid en is haar interesse in specerijen gewekt. Ze duikt in het onderwerp en richt The Good Spice op. Het bedrijf is ‘steward owned’, wat betekent dat niet de aandeelhouders, maar direct betrokkenen (medewerkers) de koers bepalen. Op die manier staat niet de winst op korte termijn, maar de missie van het bedrijf centraal.

Investeren in de toekomst

Elk specerij heeft zijn eigen verhaal. “Kurkuma is de eerste specerij van The Good Spice. We zochten naar een variant met een hoog percentage curcumine erin, bekend om zijn vermaarde heilzame werking, die alleen in Noordoost-India groeit. De boeren hier produceren op kleine schaal zonder pesticiden. In deze regio is The Good Spice de eerste exporteur. Veel faciliteiten voor de export zijn niet aanwezig en moeten we elders zoeken of zelf initiëren. Zo werken we samen met lokale overheden aan de aanschaf van solar-droogmachines. Die maken de boeren minder afhankelijk van de zon, verkorten die de droogtijd en verminderen het risico op schimmel. Deze samenwerking en investering geeft de boeren meer zekerheid voor de toekomst.”

Een eerlijke prijs smaakt beter

In Hongarije is paprika het nationale product, maar de markt daar wordt verdrukt door goedkope import uit China. Hongaarse boeren kunnen alleen concurreren wanneer zij overgaan op zeer intensieve landbouw en een goedkoop droog- en vermaalproces. Dit gaat ten koste van de natuur én de smaak. The Good Spice werkt met boeren die niet meegaan in deze negatieve trend en betaalt ze € 24,- per kilo paprikapoeder in plaats van de wereldmarktprijs van € 1,50 tot € 2,-. Hierdoor kan de boer beter voor zijn land zorgen en met meer geduld werken. Het vakmanschap van de boer en de focus op kwaliteit proef je terug. De specerijen zijn echte smaakexplosies. Om die smaak zo goed mogelijk over te brengen streeft The Good Spice naar een zo kort mogelijke keten. Door direct contact en inkoop bij de boeren, vallen veel tussenhandelaren weg die de prijs en kwaliteit van het product kunnen beïnvloeden, omdat de specerijen via lange ketens vaak jarenlang onderweg zijn. De specerijen worden in het land van herkomst gedroogd en in Nederland in porties verpakt en klaargemaakt voor verzending bij de sociale werkplaats Siza. Via deze samenwerking kan The Good Spice met trots een lekker, duurzaam én sociaal product aanbieden.

Iona: “In onze zoektocht naar een duurzame specerijenhandel is het geweldig om te ontdekken dat er overal op de wereld mensen zijn met gelijksgestemd gedachtegoed. Mensen die ook geloven dat het anders kan en waarmee je een mooie samenwerking kunt opzetten. De financiele bijdrage van Stichting DOEN geeft ons de ruimte om te groeien en samen met deze mensen de specerijenhandel eerlijker en duurzamer te maken.”

Stichting DOEN steunt The Good Spice dankzij de deelnemers van de Postcode Loterij. Je vindt de specerijen van The Good Spice bij lokale verkooppunten of via de webshop.