De fietsbranche verduurzamen
Voor de master Sustainable Business and Innovation moeten Casparis en vier studiegenoten een fictieve startup bedenken. Hun twee gedachten; kinderen groeien snel uit hun fiets en kan een fietsabonnement zo duurzaam mogelijk? “Zo’n vier miljoen fietsen in Nederland staan ongebruikt in schuurtjes, terwijl er jaarlijks een miljoen nieuwe fietsen worden gekocht. Wij willen de fietsbranche hervormen,” vertelt Casparis. Zijn studiegenoten haken af, maar Casparis gelooft in het idee en besluit er vol voor te gaan. In maart 2021 heeft hij het zo druk dat hij Paul Remie erbij vraagt als compagnon.
Circulair, gemakkelijk en betrouwbaar
Op de website van BikeFlip kies je een kinderfiets op maat. Deze wordt gratis thuisbezorgd. Is je fiets kapot of te klein? Dan kan deze worden gerepareerd of omgeruild. “We bieden niet alleen passende circulaire fietsen aan, maar ontzorgen ook,” legt Casparis uit. Je betaalt een vast bedrag per maand en het abonnement is maandelijks opzegbaar.
Fietsen genoeg
Met vier miljoen ongebruikte fietsen in Nederland is het voor BikeFlip niet moeilijk om aan fietsen te komen. Casparis: “Er worden er veel gedoneerd. Een paar weken geleden hebben we samen met de gemeente Utrecht een inzamelingsactie gedaan en op één dag meer dan 150 fietsen opgehaald.”
Ook halen ze fietsen bij kringloopwinkels en opkopers die losgeknipte fietsen van de gemeente opkopen. “Die fietsen moeten ergens heen en worden vaak geëxporteerd. Veel van de kinderfietsen die wij opkopen zouden anders naar Polen gaan en omgesmolten worden.”
Sociale werkplaats
De tweedehands kinderfietsen worden in een sociale werkplaats omgetoverd tot ‘nieuw’. BikeFlip is een leerwerkbedrijf en biedt mensen die vaak wat ouder en al voor langere tijd in de bijstand zitten een werkervaringsplek aan. Het is een traject van zes maanden om weer aan het werk te kunnen gaan en verantwoordelijkheid te krijgen. Momenteel zijn er zes deelnemers bezig aan het traject.
Duurzame én sociale impact behalen
Casparis is trots op de combinatie van hun duurzame én sociale ondernemerschap. “We gaan niet voor winstmaximalisatie, maar voor impactmaximalisatie. We zorgen niet alleen voor een afname van de CO2-uitstoot, maar zijn ook van betekenis in de levens van mensen die bij ons aan de slag gaan. Op dit moment werken er bijvoorbeeld twee mannen bij ons die een paar jaar geleden uit Syrië zijn gevlucht. Zij maken grote stappen in hun taalvaardigheid. Die sociale winst is zo waardevol.”
‘Werk aan je naamsbekendheid’
“Je idee kan nog zo leuk, sociaal en duurzaam zijn, maar als mensen je niet kennen dan kunnen ze je ook niet steunen,” gelooft Casparis. “Investeren in je naamsbekendheid en zichtbaarheid is daarom een voorwaarde om succesvol te worden.” Om hun naamsbekendheid te vergroten geven hij en zijn collega’s bijvoorbeeld bandenplakcursussen op basisscholen en een cursus sleutelhanger-versieren bij BSO’s.
DOEN is eerste financier
Casparis vraagt al vroeg steun aan bij Stichting DOEN. “Zonder DOEN hadden we nooit gestaan waar we nu staan. Een eerste financier die achter je durft te gaan staan is heel belangrijk aan het begin, maar ook lastig te vinden. Financiers zijn heel erg voorzichtig. DOEN durfde het aan en daar zijn we ze eeuwig dankbaar voor.”
Toekomstplannen
BikeFlip is momenteel actief in de regio Utrecht. Casparis: “Daar willen we zo snel mogelijk groeien naar 2.000 abonnementen. Maar voordat we dat hebben bereikt gaan we ook serieus kijken naar uitbreidingsmogelijkheden in de randstad. Dat ligt logistiek voor de hand, dan kunnen we werken met één groot distributiecentrum en één grote werkplaats.”
‘Blijf geloven in je idee’
De studiegenoten waarmee Casparis BikeFlip bedenkt haken af door studiedruk, maar ook omdat ze twijfelen aan het idee. “Als je te veel beren op de weg ziet, dan lukt het niet. Je hebt doorzettingsvermogen nodig en moet een beetje koppig zijn,” lacht Casparis. “Ook als het in het begin nog niet zo loopt als je wilt moet je blijven geloven in je idee.”