Utrechtse start-up wint 100.000 euro voor vondst tegen voedselverspilling

Nieuwsoverzicht

Hoofdprijs naar Britse inzending Postcode Lotteries Green Challenge

Orbisk (Utrecht) heeft een ton gewonnen tijdens de finale van de Postcode Lotteries Green Challenge. Olaf van der Veen, medeoprichter en managing director ging de competitie aan en bemachtigde 100.000 euro voor zijn groene onderneming. De hoofdprijs van 500.000 euro ging naar SoluBlue uit Groot-Brittannië. De runner-up prijs van 200.000 euro ging naar Jiva uit Groot-Brittannië. Naast Orbisk wonnen ook Made of Air uit Duitsland, N2 Applied uit Noorwegen en Enjay uit Zweden 100.000 euro.

Behalve het prijzengeld krijgen de zes finalisten een half jaar ondersteuning en coaching in het verder brengen van hun onderneming tijdens de Green Challenge DeepDive. De Postcode Loterij organiseerde de internationale competitie voor groene startups dit jaar voor de 14e keer vanuit haar ideaal voor een groenere wereld.

100.000 euro voor een voedselafval-monitor om voedselverspilling te reduceren
Orbisk heeft een simpele oplossing ontwikkeld voor één van ‘s werelds grootste problemen: voedselverspilling. Het bedrijf ontwikkelde de eerste voedselafval-monitor met AI-beeldherkenningssoftware, waarmee het voedselafval in de keuken volledig automatisch wordt geregistreerd. Met behulp van de uitgebreide data-rapportage kan een restaurant inzien waar en wanneer voedsel structureel verloren gaat en met die informatie haar processen aanpassen en verspilling reduceren. De oplossing van Orbisk kan een reductie in voedselafval tot wel 70% realiseren. Door het winnen van dit prijzengeld, kan Orbisk haar missie verder uitbreiden.

Olaf van der Veen: “De exposure, het prijzengeld en de erkenning dat wij één van de meest vooruitstrevende duurzame oplossingen zijn geeft ons een enorme boost. Voedselverspilling zit overal in de horeca, in restaurants groot en klein. Deze nominatie met zijn voordelen gaat ons helpen om ons product gemeengoed te maken in de industrie, zodat op een dag in de nabije toekomst ieder restaurant aan de slag kan met het terugdringen van haar voedselverspilling, om zo duurzaamheid én rendement te verbeteren!”

Hoofdprijs van 500.000 euro voor een duurzaam alternatief voor levensmiddelenverpakkingen van plastic en bioplastic
Ayca Dundar, CEO en medeoprichter van SoluBlue (Groot-Brittannië), heeft met haar team een duurzaam alternatief ontwikkeld voor levensmiddelenverpakkingen van plastic en bioplastic, waardoor het product langer houdbaar is en voedselverspilling wordt teruggedrongen. De verpakkingen van SoluBlue ogen en voelen als plastic, maar zijn ademend en hydrofiel, zodat ze overtollig vocht uit voedsel absorberen en schimmelgroei voorkomen. De verpakking zorgt niet alleen voor een langere houdbaarheid, maar het voedsel droogt ook langzaam uit in een SoluBlue-verpakking. Zo kan vers voedsel een tweede leven krijgen bij het koken of als diervoeder. Het materiaal is gemaakt van zeewier en kan worden verwerkt in een biovergister, zodat het onschadelijk is voor het leven in zee. De verpakking kan ook thuis worden gecomposteerd, want hij is net zo biologisch afbreekbaar als het voedsel dat erin zit.

Runner-up prijs voor een volledig recyclebare printplaatdrager
Jiva, een start-up uit Groot-Brittannië, heeft een gepatenteerde, concurrerend geprijsde en volledig recyclebare printplaatdrager ontwikkeld met de naam Soluboard®. Directeur Jack Herring en zijn team beseften dat er jaarlijks 18 miljard vierkante meter printplaten wordt geproduceerd. Door de stijgende waarde van edelmetalen is efficiënte recycling van printplaten een noodzaak geworden. Vanwege de organische structuur van Soluboard® vallen de natuurlijke vezels in heet water uiteen. Hierdoor kunnen de elektronische componenten efficiënt worden verwijderd om gerecycled te worden.

Ook 100.000 euro voor Made of Air, N2 Applied en Enjay
De prijzen van 100.000 euro zijn gegaan naar: Made of Air uit Duitsland, die CO2-negatieve thermoplastische materialen ontwikkelen die fossiele plastics in producten vervangen, N2 Applied uit Noorwegen, die een technologie heeft ontwikkeld waarmee een efficiënte en duurzame meststof kan worden ontwikkeld en een meer circulair landbouwsysteem ontstaat en Enjay , een Zweeds cleantechbedrijf dat op rendabele wijze energie kan terugwinnen uit het ventilatiesysteem van restaurants.

Winnaar 2019
Vorig jaar won de Zweedse startup Swedish Algae Factory. Zij kweken een specifiek type algen dat gebruikt wordt voor het efficiënter maken van zonnepanelen, dat tevens inzetbaar is als natuurlijk ingrediënt voor verzorgingsproducten. Sofie Allert: “De prijs openende veel deuren in heel Europa en gaf niet alleen mij maar mijn hele team extra kracht om verder te groeien. Het is het bewijs dat mensen geloven in wat wij doen. Het geld zetten we nu in om een grotere locatie te bouwen en de groei daadwerkelijk te verwezenlijken. De bouw is in 2020 gestart.

Over de Postcode Lotteries Green Challenge
Om bij te dragen aan een groenere wereld organiseert de Nationale Postcode Loterij sinds 2007 samen met Stichting DOEN jaarlijks de Postcode Lotteries Green Challenge. Het is een van de grootste, jaarlijkse wedstrijden op het gebied van duurzame ondernemingsplannen. De competitie richt zich op startende, innovatieve en creatieve ondernemers die werken aan een duurzamere wereld. Bijvoorbeeld producten of diensten op het gebied van groene energie, versterken van de biodiversiteit, herstel van ecosystemen, duurzaam voedsel of alternatieven voor plastic maken kans om te winnen. Deelnemende start-ups moeten zijn gevestigd in Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië, Noorwegen of Zweden, de landen waar een Postcode Loterij is gevestigd. Elke deelnemer moet een ondernemingsplan inleveren dat vervolgens door de pre-jury wordt beoordeeld. Ieder land is door minimaal 1 finalist vertegenwoordigd. Winnaars van voorgaande edities zijn inmiddels succesvol met hun innovatieve producten, mede dankzij de publiciteit en het netwerk rondom de Postcode Lotteries Green Challenge. In 2019 won de Zweedse startup Swedish Algae Factory. Zij kweken een specifiek type algen dat van nature licht efficiënt opvangt. Ook heeft het materiaal een hydraterende en reinigende werking. Zo kan het goed gebruikt worden voor het efficiënter maken van zonnepanelen, maar is het tevens inzetbaar als natuurlijk ingrediënt voor verzorgingsproducten.

Op 1 maart 2021 start een nieuwe editie van de Postcode Lotteries Green Challenge.

Meer info: www.greenchallenge.info.