20 mei 2020
nieuws

De Corona-crisis heeft de kunstensector met een mokerslag geraakt, deze is bijna geheel tot stilstand gebracht. Veel kunstenaars en cultuurwerkers hebben door de corona-maatregelen van het ene op het andere moment vrijwel al hun werk en inkomen verloren. Terwijl juist nu kunst en cultuur noodzakelijk zijn om ons te helpen een nieuwe blik op de wereld te bieden. Om ons te verwonderen en troost te bieden, maar bovenal om ons vertrouwen te geven en de samenleving op een ander manier te verbeelden. Gelukkig zien we ook nu de veerkracht en creativiteit van de sector en laat ze haar reactievermogen en vindingrijkheid zien. We delen een paar mooie initiatieven van partners van het BankGiro Loterij Fonds, onze culturele tak.

Stedelijk Museum Schiedam
Het Stedelijk Museum Schiedam riep kunstenaars op om ‘troostkunst’ te maken. Om de kracht van verbeelding als troost te gebruiken.  De kunstenaars reageerden positief en  maar liefst 50 kunstenaars stuurden werk in. Ze lieten zich inspireren door de titel van het project en het coronavirus. Aldo Hoeben maakte letterlijk een ‘bakkie troost’: een kopje koffie. Er is de poes van Jacques Tange die troost bieden kan bieden. En de omhelzing die Sarah van der Pols stuurde. De affiches die nu van hun werk zijn gemaakt, staan op de website van het (thuis)museum. De ontwerpen hangen van 5 mei t/m 15 juni 2020 op straat in Schiedam. Een selectie van de affiches is te bestellen als ansichtkaart. Ook zijn ze te zien achter de ramen van de huizen in Schiedam en er komt nog een video met het werk van de deelnemende kunstenaars.

Tijdelijke regeling Stroom Promise
Ook een prachtig voorbeeld is de tijdelijke regeling Stroom Promise. Het Haagse centrum voor beeldende kunst Stroom zet het budget wat aanvankelijk gereserveerd was om haar 30 jarige jubileum te vieren in voor deze regeling. Het is een extra ondersteuning en waardering voor kunstenaars en andere creatieven, die de uitzonderlijke kwaliteit en betekenis van kunst voor de samenleving onderkent, faciliteert en stimuleert.

We are Public, In Art we Trust
Normaal gesproken biedt We Are Public een lidmaatschap aan waarmee de leden dagelijks gratis een selectie van concerten, voorstellingen, films en exposities kunnen bezoeken. Nu dit vanwege de corona maatregelen niet kan, gaat er iedere maand via het In Art We Trust Fund een vast bedrag naar 15 individuele makers die door de maatregelen geraakt worden. Door een extra bijdrage van het BankGiro Loterij Fonds worden ook makers die vaak samen met het publiek werken of werken aan nieuwe perspectieven voor maatschappelijke vraagstukken ondersteund. Zo blijft het publiek betrokken bij kunst en kunnen kunstenaars verder met het maken van geëngageerde kunst.

Turnclub, Academie voor Onzekerheidsvaardigheid
De Turnclub is een groep creatieven, verbinders en veranderaars die hun krachten bundelen voor een betere wereld. De corona-crisis heeft een grote impact op hun leven: velen zitten noodgedwongen thuis en hun inkomsten en toekomst zijn onzeker. Diezelfde corona- crisis laat docenten in het middelbaar onderwijs worstelen met de vraag: hoe geef je les in handvaardigheid, theater, muziek als leerlingen thuis zitten? En de scholieren worden geconfronteerd met grote onzekerheid in hun werk, plannen en vooruitzichten. Speciaal voor hen heeft de Turnclub nu de Academy voor Onzekerheidsvaardigheid in het leven geroepen.  Kunstenaars, cultuurmakers en creatieve ondernemers weten als geen ander hoe je houvast vindt in het onbekende. In deze tijd waarin al onze zekerheden vloeibaar worden, bieden zij lessen onzekerheidsvaardigheid aan scholieren. Hoe zorg je dat je sterk genoeg in je schoenen blijft staan? Het BankGiro Loterij Fonds geeft de Turnclub een extra ophoging om het initiatief mogelijk te maken en om hiermee jongeren via radicale verbeelding andere perspectieven op hun toekomst te bieden.

Actiecampagnes bij voordekunst
Crowdfundingsplatform voordekunst lanceerde, in samenwerking met online partner Digital Natives, een nieuw soort campagne: actiecampagnes. Instellingen en makers uit de creatieve sector kunnen met deze actiecampagnes verschillende soorten tegenprestaties aanbieden in ruil voor een donatie. Hard nodig, want bijvoorbeeld musea zijn nog steeds gesloten en tours zijn afgelast. Met actiecampagnes dragen donateurs bij aan het ondersteunen van hun favoriete maker of instelling, de makers en instellingen genereren tijdelijk extra inkomsten. Zo bieden bijvoorbeeld (nu werkloze) musici privé-concerten aan via een live verbinding. En speelt een blazers ensemble op gepaste afstand voor de bewoners van een verpleeghuis. Binnen een maand meldden 50 initiatieven een actiecampagne aan. Het BankGiro Loterij Fonds financierde er daar 5 van als extra bijdrage. Inmiddels staan de eerste campagnes live en is er ruim 30.000 euro opgehaald!