14 februari 2019
blog

Stichting DOEN ondersteunt pioniers die een ondernemende aanpak gebruiken om met oplossingen te komen voor een betere wereld. Lees het verhaal van Rodney Nikkels, medeoprichter van Chocolatemakers, een ambachtelijke chocolademaker die het hele productieproces voor mens en milieu zo eerlijk en gezond mogelijk inricht.

We DOEN het zelf
Na mijn studie Tropische Landbouw in Wageningen zag ik veel studiegenoten de ICT in gaan. Dit was in de tijd dat we allemaal nog vreesden voor het grote millenniumprobleem. Dat alle computers wereldwijd tegelijk zouden crashen. Buiten dat was er voor ons opleidingsgebied niet veel werk. Ik stond toen op een punt dat ik moest kiezen: ga ik ook de ICT in of niet. Uiteindelijk heb ik toen een besluit genomen. We gaan door en als niemand ons een baan geeft, dan creëren we die zelf! Zo begon het. Met een studiegenoot ben ik toen een stichting gestart om organisaties te helpen. Toen kwam ik ook voor het eerst in contact met Stichting DOEN. Wat mij destijds al meteen aansprak is wat ik zelf ook heel erg had: je moet het gewoon DOEN.

Chocoladepionier in crisistijd
Met Chocolatemakers ben ik samen met Enver gestart in 2011. Midden in de economische crisis eigenlijk een heel slecht moment. Toch heeft het ons denk ik wel geholpen. Consumenten wilden van globaal terug naar lokaal. In crisistijd ontstond echt een drang naar lokaal geproduceerde producten gemaakt met aandacht voor kwaliteit. Dit gaf ons een vliegende start. Sowieso heb je het in het begin makkelijker met een product als de onze. Iedereen vindt je aardig, sympathiek en leuk. Tot het moment dat je groeit, zichtbaarder wordt en ineens het marktaandeel van anderen kunt gaan afsnoepen. Een Spaanse collega waar ik laatst mee sprak verwoorde dit mooi. Hij zei dat je bij onze bedrijven altijd in verschillende lagen opereert. En het probleem is niet zozeer om in het volgende stadium te komen, maar om er te blijven. Rustig en gestaag doorgroeien is daarom het beste. Al blijft dat altijd een strijd tussen wat je bedrijfsmatig het beste kunt doen en wat je als mens het liefste doet. Soms wil je sneller dan goed voor je is.

Fairtrade is niet genoeg
Een van de grootste eyeopeners tijdens mijn werk voor Chocolatemakers is dat ik mij realiseerde dat het Fairtrade-model voor cacao eigenlijk onvoldoende ontwikkeld is. Dat er mensen zijn die de minimumprijs krijgen volgens dit model en nog steeds in extreme armoede leven. In het verleden heb ik veel met dit model gewerkt en dan was het altijd: ”we moet het samen doen!”. Maar ik denk dan, wie begint er? Wat dat betreft is het vertrouwen van de consument in de NGO’s, de ‘watchdogs’, toch wel aardig achteruit gegaan. Wij willen helemaal niet die zure chagrijn zijn, maar toch heeft de realisatie dat deze wereld niet overeenkomt met de verwachting mij ontzettend geïnspireerd. Want dan gaan wij het wel anders doen. We betalen de partijen met wie we werken daarom veel meer dan wat volgens dit model genoeg is. De consument betaalt hiervoor de prijs, maar wel een prijs die we aan ze kunnen uitleggen. Mensen accepteren het omdat het puur en authentiek is. Dit merken we steeds opnieuw.

Bijvoorbeeld via onze partner Tres Hombres. Zij varen de oceanen over met een ongemotoriseerd houten vrachtschip. Nu houd ik zelf ook best een beetje van zeilen, maar wat zij doen is van buiten categorie. Elke keer als ze met onze producten in Amsterdam aankomen nodigen we iedereen uit om te helpen uitladen. Je merkt dan dat het leeft. Ook onze crowdfundingscampagne was in een weekend rond. Wat dat betreft voelen we ons echt op handen gedragen. Op handen van de consumenten. Mensen met wie we niet dagelijks in contact staan, maar waar we het wel voor doen. 

Concept mag de wereld over
Tijdens ons hele proces is Stichting DOEN bereid geweest om mee te bouwen. Voor de buitenwereld lijkt DOEN misschien niet heel laagdrempelig, maar voor ons als betrokken partij voelt dit wel zo. De mensen die er werken begrijpen heel goed wat we aan het doen zijn. Mede dankzij deze steun groeien we door en verhuizen we binnenkort naar een nieuwe locatie, naar een fabriek die zorgt voor zijn eigen energievoorziening. Daarmee hebben we het concept op zich zo goed als af. Biologisch cacao, deels met zeiltransport over de oceaan gebracht en verwerkt en geproduceerd op basis van zonne-energie. De basis staat en mag wat mij betreft wereldwijd zoveel mogelijk gekopieerd worden! 

Auteurs: Indra Heerkens en Thijs Looijenga


Om uitputting van de aarde en klimaatverandering tegen te gaan zijn ingrijpende veranderingen noodzakelijk. Wat we nodig hebben is een herstellende en circulaire economie die rekening houdt met de draagkracht van de aarde en met de basisbehoeften van alle mensen. DOEN steunt de pioniers van Chocolatemakers omdat zij geloven in een circulaire economie en deze elke dag een stapje dichterbij brengen. www.chocolatemakers.nl
Meer weten? Lees dan meer over ons programma ‘Circulair Ondernemen’.