Laura: “De revolutie start met een banaan”

Nieuwsoverzicht

Iedereen kent het wel; een banaan op de fruitschaal die er in de supermarkt zo lekker uitzag, kleurt na een paar dagen al bruin. Dit iconische fruit vormt voor SUNT The Banana Factory het begin van een revolutie. Van de 100 miljoen ton geteelde bananen, wordt wereldwijd zo’n 50 miljard kilo verspild door de hele keten. En dan hebben we het niet alleen over te kleine, te kromme of te grote bananen. Zelfs groene, gele en losse bananen worden onnodig verspild.

Laura Hoogland, de oprichter van SUNT The Banana Factory vertelt over haar strijd tegen voedselverspilling: “We willen een grote impact maken, de hele keten opschudden. Hoe we dat voor elkaar krijgen? Met de meest geliefde, maar ook verspilde fruitsoort ter wereld: de banaan.”

Bananenknijpers in de haven
De banaan is een kwetsbaar product. In de reis die de banaan aflegt van de teler tot op de fruitschaal kan er van alles gebeuren. Zo’n drie weken zijn de bananen onderweg van vanaf het land van herkomst tot aan de haven in Rotterdam of Antwerpen. Tijdens deze reis kan het te warm zijn, is er te weinig ventilatie of een andere reden waardoor de rijping niet verloopt zoals gepland. In de haven worden de pallets stuk voor stuk gecontroleerd. Zodra er op een pallet 6 dozen bananen zijn die niet “zo hard als steen” aanvoelen, wordt de hele pallet afgekeurd. Deze bananen worden vergist of verbrand terwijl 9 op de 10 bananen nog helemaal groen is.

Naast het feit dat deze verbranding voor onnodige uitstoot zorgt, betalen importeurs grof geld om de bananen te laten vernietigen. The Banana Factory biedt een goedkoper alternatief én creërt een nieuwe hoogwaardige grondstof voor voedingsmiddelen. Laura vertelt: “Ik ben trots op de samenwerking die we zijn aangegaan met een aantal grote marktleiders. Dat geeft aan dat we serieus genomen worden en tegelijk helpen we elkaar.”

Twee stappen vooruit en één terug
Als start-up is het niet gemakkelijk om voet tussen de deur te krijgen bij andere partijen en om een product bekend en toegankelijk te maken voor de consument. Zo geven importeurs aan dat er helemaal geen verlies is bij de havens. Een percentage van 1 tot 3% lijkt misschien niet veel, maar hierbij gaat het toch al snel om tienduizenden kilo’s bananen per jaar. Laura: “Met The Banana Factory gaan we anders te werk dan de protocollen voorschrijven. We willen grote stappen voorwaards zetten en dan loop je tegen hopeloos verouderde wet- en regelgeving aan, die nu totaal niet is ingericht op duurzame bedrijfsvoering. Toch geloof ik dat waar een wil is, is een weg. Het is strijden en bikkelen, maar niets is onmogelijk.”

‘We Change The Game’
Om meer aandacht te vragen voor de verduurzaming van de voedselketen zocht SUNT contact met “like minded start-ups”. Hierover vertelt Laura: “Samen met 45 andere innovatieve bedrijven profileerden we ons als ‘Game-changers’. We verspreidden Abri’s door heel Nederland en we openden afgelopen september een supermarkt in Amsterdam waar we voor ieder klassiek product een nieuw, duurzaam alternatief presenteerden: ‘We change the game’.

Ook DOEN heeft ons geholpen met de publiciteit. Het enorme en diverse netwerk van DOEN is van grote waarde voor ons. Een mooi moment vond ik ons TV debuut tijdens Miljoenenjacht. In een video introduceerden wij onszelf en vroegen we aandacht voor de verspilling van bananen wereldwijd. Dit gaf ons direct meer naamsbekendheid.”

Gaan met de banaan!
In de strijd tegen verspilling blijft SUNT innoveren. Laura: “We hebben al een bananenpuree, een bananenenbrood en een granola in ons assortiment en nu werken we aan een nieuw product dat we medio 2022 hopen te lanceren. Het is nog top-secret, dus ik kan er niet teveel over vertellen, behalve dat we voorlopig nog geen plannen hebben om met andere fruitsoorten te werken. Er zijn nog zoveel bananen te redden in de wereld dat we nog wel even bezig zijn.”

SUNT The Banana Factory wordt ondersteund vanuit DOEN Participaties, de maatschappelijke investeringsmaatschappij van Stichting DOEN.