24 juni 2019
blog

Stichting DOEN ondersteunt pioniers die een ondernemende aanpak gebruiken om met oplossingen te komen voor een betere wereld. Lees het verhaal van Jochem Hes en Sjoerd Trompetter, initiatiefnemers van Naïf. Naïf is een natuurlijk, volledig ‘vegan’, en oceaan vriendelijk verzorgingsmerk uit Nederland dat zich richt op baby’s, kinderen en vrouwen. De producten van Naïf bestaan uit ingrediënten die goed zijn voor mens en natuur, en komen in duurzame verpakkingen.

Hoera! Het is een natuurlijk product.
Samen met de geboorte van hun kinderen, kwam in 2013 ook het idee voor Naïf ter wereld. Kersverse vaders Jochem en Sjoerd ontdekten dat de meeste babyverzorgingsproducten schadelijke ingrediënten bevatten. Jochem: ‘‘Als je vader wordt staat je leven even stil. Je houdt je opeens bezig met andere dingen. Zo kom je erachter dat vrijwel alle babyproducten aardolie als basis hebben, met allerlei onnodige chemische toevoegingen. Dat wil je toch niet op je kind smeren? Sjoerd en ik bedachten een alternatief met alleen natuurlijke ingrediënten als lijnzaadolie, avocado-olie en tomaat-extract. Lekkere, duurzaam verpakte, producten voor ieder huidtype die goed zijn voor mens én natuur.’’

Circulaire scrub
"‘De wereld van verzorgingsproducten is nog steeds erg traditioneel’’, vertelt Jochem. ‘‘Toch lijkt er een veranderslag plaats te vinden. Wij zien onszelf als voorlopers hierin. Neem bijvoorbeeld onze Circular Face Scrub voor vrouwen. Waternet zocht een partij voor hergebruik van kalkbolletjes uit Amsterdams water. Wij hebben deze bolletjes in onze face scrub verwerkt. Na gebruik komen de kalkbolletjes weer in het water, die Waternet er uit filtert en aan ons levert als ingrediënt. ’s Werelds eerste circulaire cosmeticaproduct, daar zijn we enorm trots op!’’

Verduurzamen van verpakkingen
Niet alleen het product, ook de verpakking is duurzaam. Zo zijn de tubes van een plasticvervanger gemaakt op basis van rietsuiker. Naïf wil het verduurzamen van de verpakking de komende jaren doorvoeren in de hele productlijn. Dat is ook één van de milestones waar met DOEN afspraken over gemaakt zijn. Jochem: ‘’De meeste financiers kijken alleen naar het financiële plaatje. DOEN Participaties kijkt juist naar het duurzaamheidsaspect. Dankzij hun investering en met hulp van hun kennis en kunde, willen we het verduurzamen door de hele keten doorvoeren. Van ingrediënten tot verpakkingen en vervoer.’’

Toekomst
Jochem ziet de toekomst zonnig in. ‘‘Als het aan ons ligt is over vijf jaar al ons verpakkingsmateriaal 100% duurzaam, zijn we tien keer zo groot als nu, hebben we onze productlijn uitgebreid met onder andere een zonnebrandcrème voor volwassenen en liggen we ook in de schappen in Duitsland, Frankrijk, België en Italië. Onze missie is en blijft dat de consument ‘naïef’ de winkel in kan en zonder argwaan natuurlijke producten zonder valse beloftes uit het schap kan pakken.’’

Auteur: Janine Remiëns


DOEN Participaties, VenturesOne en een in Den Haag gevestigde Family Office investeren 2 miljoen euro in het duurzame verzorgingsmerk Naïf. De investering stelt Naïf in staat om de cosmeticamarkt met nieuwe producten verder te verduurzamen. Ook wil het bedrijf tien keer zo groot worden in de komende vijf jaar en de online verkoop uitbreiden. Lees hier het persbericht.