Iris: “Met onze blikken vertellen onzichtbare vrouwen hun verhaal”

Nieuwsoverzicht

Mixblik helpt nieuwe Rotterdamse vrouwen een ondernemende toekomst te bouwen. De vrouwen maken ingeblikte maaltijden naar eigen recept, zoals linzenstoof, Eritrese silsi (pittige saus van ui, tomaat en Oost-Afrikaanse kruiden) en humus. Een QR-code op het blik vertelt het verhaal van de vrouwen en de gerechten. Door het leerwerktraject dat de vrouwen volgen, krijgen zij alle onderdelen van het ondernemerschap mee, van het inrichten van het productieproces en het klantcontact tot de facturatie. Mede-oprichter Iris van Beers geeft ons een kijkje in de keuken van Mixblik.

Van blikvangers naar Mixblik

Tijdens haar studie Sociale Geografie werkt Iris bij het asielzoekerscentrum in Utrecht, waar ze Esther van der Hoeven leert kennen. Het valt hen op dat vooral vrouwen die als vluchteling naar Nederland komen, veelal voor gezinshereniging, een kleiner netwerk hebben en minder kansen krijgen om zelfvoorzienend te worden dan mannen. Daarom richten zij in 2018 samen stichting Mixblik (gemixte blikken, mixed views) op, ter bevordering van het sociale ondernemerschap van vrouwen. De coronapandemie in 2020 legt de overige werkzaamheden van Iris en Esther plat en geeft een vlucht aan de stichting. In het Wijkpaleis in Rotterdam koken Esther en Iris met een kleine groep vrouwen maaltijden voor de buurt om gerechten uit te testen en te peilen of er animo is voor de start van een sociale onderneming.

Van fietsenschuur naar machinekamer

De animo is er en de gemeenschappelijke keuken wordt al snel te klein voor Mixblik. Ze bouwen de fietsenschuur in de tuin van het Wijkpaleis om tot hygiënische ruimte en productiewerkplaats voor de Mixblikken. Het bedrijf groeit snel. Binnen anderhalf jaar werken er zestien vrouwen bij Mixblik en de oude fietsenschuur barst uit z’n voegen. Begin mei 2022 verruilen ze de schuur voor een oude machinekamer van 200 m2 in een pand aan de Rochussenstraat in Rotterdam.

Het traject

Esther en Iris willen elk jaar tien nieuwe vrouwen een leerwerktraject voor twee jaar aanbieden. Hierna begeleiden ze de vrouwen in hun doorstroom naar andere werkplekken. Twee deelnemers hebben ze zelfs een betaalde baan kunnen geven bij Mixblik. Iris: “Ze konden het eerst niet geloven. Het duurde bijna een maand voordat ze door hadden dat we het meenden. Het was best spannend voor hen, want met de baan verloren ze hun uitkering én ze werden beide de kostwinnaar thuis. Ze zijn zo trots op het vertrouwen dat we ze met de baan geven.” Ook de doorstroom naar andere plekken komt nu op gang. Zo heeft één dame een baan gevonden in de horeca, een ander solliciteert naar een baan in een plantenwinkel en twee vrouwen beginnen met een opleiding in de zorg.

Samen verder groeien

Mixblik werkt met het principe van ‘train de trainer’: de vrouwen van het eerste uur worden de opleiders van de nieuwe dames die binnenkomen. Esther en Iris blijven betrokken bij de uitstromers en kijken samen met de vrouwen naar andere mogelijkheden om hun zelfstandigheid te vergroten, zoals met fietslessen. De ondersteuning werkt ook onderling door, los van de werksituatie: De vrouwen vormen een sterk sociaal netwerk dat elkaar helpt, zoals laatst bij de bruiloft van de dochter van een van de dames.

Op zoek naar de juiste afzetmarkt

Nu de productiecapaciteit klaar is om een grote voorraad te produceren is het zaak om de juiste afzetmarkt te vinden. Via de webshop en over de eigen toonbank van de nieuwe fabriek verkoopt Mixblik haar producten direct aan de consument. Voor de grotere afzet zoeken ze nog naar de juiste samenwerking. Iris: “Wie past er bij Mixblik, bij welke partij kunnen we ons het beste aansluiten?”

Echte blikvangers

Hoewel de Nederlandse consument misschien nog wat moet wennen aan het idee dat ingeblikt eten lekker, gezond én duurzaam kan zijn, zal het aan het uiterlijk van de blikken niet liggen. Iris: “De Mixblikken zijn onze reizende visitekaartjes: ze vertellen het verhaal van de vrouwen die te vaak onzichtbaar zijn in onze samenleving.” Illustrator Caroline Ellerbeck, ook werkzaam in het Wijkpaleis, opperde tijdens een buurtdiner om de blikken samen met de vrouwen vorm te geven. Iris: “We organiseerden een ontwerpworkshop en met de beelden en verhalen die daaruit naar boven kwamen ontwierp Caroline de prachtige gekleurde labels. Die zijn zo’n succes dat er nu ook mokken en tasjes volgen.”Omdat er teveel mooie verhalen te vertellen zijn, staat er op de blikken een QR-code die verwijst naar de website met achtergrondinformatie over het product, de makers, de ingrediënten, extra recepten en de herkomst van het gerecht.

Je blik verbreden

Met Mixblik wilden Iris en Esther vrouwen de kans geven om zichzelf te laten zien, te ontwikkelen en hun zelfstandigheid te vergroten. Wat adviseren zij andere startende ondernemers die een verschil willen maken? Iris: “Probeer zowel focus te houden op je doel, als je blik open te stellen voor nieuwe kansen. Zo ben ik naast het opzetten van Mixblik met een opleiding tot ondernemen met impact gestart. Dat brengt mij weer in gesprek met andere ondernemers en helpt me mijn blik te verbreden en meer vrouwen te laten stralen.”

Mixblik wordt gesteund door het VriendenLoterij Fonds vanuit het programma Sociaal Ondernemen en Inclusie.