Weg met de wegwerpcultuur
Wereldwijd produceren we meer dan 400 miljoen ton plastic per jaar. Ruim een derde daarvan is voor verpakkingen, die we vaak direct na gebruik weggooien. Deze ‘wegwerpmentaliteit’ zit diep verankerd in onze maatschappij. Om het plasticprobleem aan te pakken moet daar verandering in komen, vonden Enviu, Fair Resource Foundation en Natuur & Milieu. Samen startten zij in 2020 het programma ‘Mission Reuse’, met als duidelijke missie om herbruikbare producten in het dagelijks leven de norm maken. Stichting DOEN steunt Mission Reuse vanaf de start.
Samen aan het hergebruik
Wat is er nodig om een hardnekkige gewoonte te veranderen? Om dit te onderzoeken, test Mission Reuse hergebruik op verschillende locaties met een divers publiek, zoals kantoren, sportclubs en in het openbaar vervoer. In het voorjaar van 2024 start een pilot in Rotterdam samen met onder andere de Nederlandse Spoorwegen, gemeente Rotterdam en de provincie Zuid-Holland. Drie maanden lang werken meer dan dertig horecapartners in en rondom het Centraal Station mee aan een experiment met een collectief retoursysteem voor herbruikbare bekers. De belangrijkste inzichten:
- Samenwerking en een gelijke aanpak van horeca-aanbieders is cruciaal in het overtuigen van consumenten.
- Een universele retourinfrastructuur is niet alleen technisch haalbaar, maar blijkt in de praktijk ook goed te werken.
- Hergebruik schiet omhoog wanneer het de ‘standaard’ aangeboden optie is.
Meer neuzen dezelfde kant op
Voor het succesvol uitbannen van ‘single-useverpakkingen’ is een goede samenwerking tussen verschillende partijen dus essentieel. Er zijn grote stappen te nemen en de wil is er zeker, maar waar is de weg eigenlijk?
Om kennis te delen, partijen met elkaar in contact te brengen en elkaar te inspireren, organiseert Mission Reuse samen met het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV), Verpact en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat sinds 2023 de Reusable Packaging Fair. Zowel beleidsmakers, innovatieve start-ups als mensen uit het bedrijfsleven komen hier samen. Na een jarenlange lobby voor meer focus op hergebruik en het belang van de circulaire economie, is tijdens de ‘fair’ de mentaliteitsverandering duidelijk merkbaar. De vraag is niet meer óf we overgaan naar herbruikbare verpakkingen, maar hóé.