Hoe ziet de supermarkt van de toekomst eruit?

Nieuwsoverzicht

Hoe ziet de supermarkt er over dertig jaar uit? Wat koop je nog in de supermarkt als de meeste producten thuisbezorgd worden? Ga je dan naar de supermarkt voor de nieuwste snufjes op het gebied van plantaardige voeding? Of leren we er over onze gezondheid en welke producten daar het beste bij passen? Embassy of Food laat je tijdens de Dutch Design Week drie toekomstscenario’s zien. Van 22 t/m 30 oktober ervaar je hoe een supermarkt in 2050 eruit kan komen te zien.

Duurzame voedseltransitie

Het gebruik van onze bestaande grondstoffen, productietechnieken en (culinaire) gewoontes wordt op de proef gesteld. We zoeken naar duurzamere, eerlijkere en gezondere alternatieven voor een betere wereld, maar verlangen ook naar meer gemak, een betere beleving, personalisatie en digitalisering. Deze veranderingen zorgen ervoor dat de supermarkt er in 2050 totaal anders uit zal zien. Maar hoe?

Nieuwe rol van de supermarkt in 2050

Samen met ontwerpers en studenten van de Technische Universiteit Eindhoven maakte de Embassy of Food met steun van Stichting DOEN drie scenario’s voor de supermarkt van de toekomst. De uitkomsten worden gepresenteerd tijdens Dutch Design Week 2022 in een prikkelende interactieve tentoonstelling waar je verschillende – wenselijke en minder wenselijke – toekomstscenario’s kunt ervaren en je aangezet wordt tot denken.

Scenario 1: De supermarkt als lifestylecoach
In dit scenario staat de relatie tussen voedsel en gezondheid centraal. Ook persoonlijke data en het analyseren hiervan spelen een grote rol. De supermarkt in dit scenario is een plek om naartoe te gaan voor de interpretatie van die data. Denk bijvoorbeeld aan persoonlijk voedingsadvies of een aanvulling op je darmflora.

Scenario 2: De supermarkt als living lab
In dit scenario is de supermarkt een plek om mee te doen aan onderzoeken en uitleg te krijgen over nieuwe producten en productietechnieken, zoals kweekvlees en genetisch gemodificeerde schimmels als nieuwe ingrediënten. Er is daarbij veel aandacht voor educatie, ‘citizen science’ en het personaliseren van producten.

Scenario 3: De supermarkt als superbeing
Wat als een mens en een Artificial Intelligence (AI) samen supermarktmanager zijn? Mensen hebben verschillende zwaktes en verlangens. Een AI maakt misschien andere keuzes dan een mens, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid en milieu, maar ook wat betreft ethische vraagstukken. Tijdens DDW kun je het gesprek aangaan met een AI. Het algoritme creëert op basis van het gesprek een gepersonaliseerd product.

Veranderkracht van radicale verbeelding

DOEN steunt de Embassy of Food omdat ontwerpers een belangrijke rol kunnen spelen in de duurzame voedseltransitie. Maarten Derksen, programmamanager bij Stichting DOEN: “Radicale verbeelding is essentieel om tot nieuwe perspectieven te komen over ons eten van de toekomst. Embassy of Food stelt ontwerpkracht centraal en brengt daarmee uiteenlopende toekomstscenario’s en mogelijke oplossingen bij elkaar.”