Hoe krijgen we meer Nederlandse peulvruchten op ons bord?

Nieuwsoverzicht

FoodLab Pulses, waarin telers en verwerkers samenwerken met ontwerpers om de teelt van peulvruchten in Nederland aantrekkelijk te maken, gaat van start op de Dutch Design Week.

Steeds meer mensen stappen over op een meer plantaardig dieet waardoor de vraag naar vleesvervangers de laatste jaren is toegenomen. Echter, veel van de soja, dat een belangrijke basis vormt voor vleesvervangers, wordt geïmporteerd en komt dus van ver. Zonde, want de teelt van peulvruchten, waar o.a. soja, veldbonen, erwten, lupines en bruine bonen toe behoren, brengen vele voordelen met zich mee voor onze gezondheid, voor een gezonde bodem, biodiversiteit en klimaat. Door de peulvruchten in Nederland te telen kunnen wij én het milieu hier ook meeprofiteren van deze voordelen. In FoodLab Pulses, dat van start gaat op de Dutch Design Week, gaan telers, verwerkers en ontwerpers samenwerken om de teelt van peulvruchten in Nederland aantrekkelijk te maken.

Nieuwe producten van Nederlandse bodem

Op dit moment worden er nog maar weinig peulvruchten in Nederland geteeld want er is maar weinig vraag naar Nederlandse teelt en het rendement voor de teler is te laag. Hier gaat FoodLab Pulses verandering in brengen. De komende maanden gaan 5 koppels van verwerkers, telers en ontwerpers samen aan de slag om nieuwe producten of concepten te ontwikkelen die de Nederlandse teelt van peulvruchten stimuleren, zodat dit nieuwe kansen biedt voor telers. Want hoe mooi zou het zijn, om plantaardige eiwitproducten van Nederlandse bodem te kunnen eten en drinken?

“Nederlandse telers zouden graag meer peulvruchten telen omdat het goed is voor bodem, klimaat en biodiversiteit. Maar het rendement is nu nog te laag. Het is namelijk voor verwerkers gemakkelijker en goedkoper om met importproducten te werken. We hebben echter gemerkt dat verschillende verwerkers ook willen kijken naar de mogelijkheden van Nederlandse teelt, maar ook voor hen geldt dat er meerwaarde ontwikkeld moet worden. Dit is dus de uitdaging voor de ontwerpers: om met creatieve oplossingen te komen.”
Marjon Krol (ZLTO), projectleider FoodLab Pulses

De voordelen van Nederlandse peulvruchten
Peulvruchten passen in een gezond dieet en zijn daarnaast ook heel goed voor het milieu. Ze binden stikstof uit de lucht, wat een positief effect heeft op de bodemvruchtbaarheid en waardoor er minder of geen kunstmest gebruikt hoeft te worden. Ook zijn insecten zoals bijen en hommels groot fan van de plant en dragen ze op deze manier bij aan de biodiversiteit. Daarnaast is het een belangrijke eiwitbron voor mens en dier en kunnen we heel wat foodmiles besparen door het lokaal te gaan telen.

Start op Dutch Design Week in Eindhoven
Op 22 oktober vindt tijdens de Dutch Design Week het (besloten) matchingsevent plaats waar telers en verwerkers aan ontwerpers worden gekoppeld om zich in het vraagstuk te verdiepen. Welke koppels gaan samenwerken maken we vanaf 12 november bekend via de website van ZLTO. Hier kun je ook de komende maanden hun ontwikkelingen blijven volgen.

Over FoodLab Pulses
Foodlab Pulses stimuleert marktpartijen en de verwerkende industrie om nieuwe producten of concepten te ontwikkelen op basis van lokaal geteelde eiwitgewassen, met focus op peulvruchten. De FoodLab is een methode die is ontwikkeld door Kunstloc Brabant en in samenwerking met ZLTO is aangescherpt in de praktijk. Een FoodLab wordt ingezet rond complexe vraagstukken waar innovatieve oplossingen voor nodig zijn. De werkwijze is die van co-creatie tussen partijen uit de agrofood-sector en de creatieve sector. Rond een specifiek vraagstuk worden koppels gemaakt van ontwerpers en ondernemers (verwerkers/telers) die samen een oplossing gaan ontwikkelen voor het vraagstuk. De koppels werken gedurende enkele maanden intensief samen. Aan het eind, in oktober 2020, worden prototypes opgeleverd die getest zijn aan de markt.

FoodLab Pulses is een project van ZLTO en wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting DOEN, Provincie Noord-Brabant, Provincie Overijssel, Agri Meets Design en The Protein Cluster.

DOEN gelooft in een groene, sociale en creatieve samenleving. Met de bijdrage van de Nationale Postcode Loterij ondersteunt DOEN vernieuwende duurzame en sociale initiatieven. DOEN geeft deze voorlopers een vliegende start, zodat zij kunnen laten zien dat het kan en daarmee anderen inspireren. Waar mogelijk draagt DOEN na die eerste fase het stokje over aan andere partijen die de impact van de voorlopers kunnen vergroten. www.doen.nl