Het Theeza(a)kje: "We willen jongeren kansen geven en op weg helpen"

Nieuwsoverzicht

Als maatschappelijk werker voelde Hidde al langer de drang om het sociale met het creatieve te combineren. Hij zag dat de jongeren met wie hij werkte op plekken zoals de dagbesteding weinig uitdaging vonden, en wilde iets bedenken om hen op weg te helpen. Een plek bieden waar zij zich konden ontwikkelen om de weg naar regulier werk te vinden. Wat in een datingapp begon als een grappig idee voor een ander, werd uiteindelijk het antwoord op zijn eigen wensen: Het Theeza(a)kje. Een sociale onderneming die heerlijke theeën maakt en verkoopt.

Liefde maakt een hoop los
Een jaar of zes geleden was ik nog single en in een datingapp aan het chatten met een meisje die een eigen theezaak wilde starten,” vertelt Hidde. “Ik kwam toen met de naam ‘Het Theeza(a)kje’ en met ‘Decollethee’ en ‘Namasthee’ ook direct met wat namen voor de thee zelf. Alleen zij was niet erg onder de indruk en van een date is het nooit gekomen. Sterker nog, toen ik een tijd later een keer koffie (red: Hidde is van de koffie) ging drinken in haar later opgerichte theewinkel, wilde ze nog steeds niks van mijn theeën weten.”

Destijds wist Hidde nog niet dat zijn ideeën later van pas zouden komen. Tot hij met zijn huidige vriendin tijdens een fietstocht in Frankrijk een gesprek had over de toekomst. Zij zag wel iets in een eigen koffie- of theewinkel en Hidde had nog wel een leuk concept in gedachten. Zijn contract als maatschappelijk werker werd in die periode niet verlengd en zo kwamen zijn hersenspinsel, de droom van zijn vriendin en de wens om het sociale en creatieve te combineren samen in Het Theeza(a)kje.

Hidde: “Eigenlijk vertel ik dit verhaal niet zo vaak meer. Ik wil niet dat mensen denken dat het een uit de hand gelopen grap is. Ik ben hier heel serieus over, maar dit is wel hoe het begon.”

[Tekst gaat verder onder de foto]

Door blijven trappen
Afgelopen maart stond Hidde op het punt om het 5-jarig jubileum van Het Theeza(a)kje te vieren, toen de crisis begon. Het kleine winkeltje in Nijmegen moest sluiten en omdat de onderneming, net als de goedlopende supermarkten, onder de voedselsector valt, worden zij gezien als een tak die het zonder overheidssteun wel gaat redden. Kortom, stilzetten en afwachten was er niet bij.

“Ik heb weleens een persoonlijke crisis meegemaakt in mijn leven, maar nog nooit een wijdverspreide crisis als deze, en zeker nog niet als ondernemer. Toch zag ik na de eerste weken van schrik dat de verkoop van thee in onze webshop weer begon toe te nemen. Gelukkig is thee een erg gewild product in deze tijd.”

Natuurlijk kon Hidde het ook niet laten gebeuren dat zijn werknemers, die juist zo graag aan de slag wilden, opnieuw thuis kwamen te zitten. Een paar mensen kunnen veilig werken in de winkel en voor de anderen zijn functies bedacht die passen bij deze nieuwe tijd.

“Recent hebben we een elektrische bakfiets gekocht, een durfinvestering, waarmee we zelf kunnen bezorgen in Nijmegen. Dus nu fietst een medewerker bijvoorbeeld door de stad om onze klanten te verblijden met leuke theepakketten en cadeautjes. Een ander inventariseert hoe het gaat met iedereen en wat ze nodig hebben, en maakt hiervan dagelijkse rapportages. Dit sluit weer aan bij de sociale opleiding waar hij volgend jaar aan hoopt te beginnen.”

Op deze manier houdt Hidde ook de meeste kwetsbare medewerkers goed in beeld en zorgt hij dat iedereen betrokken is en de aandacht krijgt die hij of zij nodig heeft. Met werknemers met o.a. autisme en angststoornissen weet hij dat het juist nu belangrijk is om er voor ze te zijn.

[Tekst gaat verder onder de foto]

Vertrouwen in de toekomst
Met de webwinkel die draait alsof het Kerst is, het personeel dat in de nieuwe vorm kan doorwerken en een organisatie die zich de afgelopen jaren heeft ontwikkelend, ziet Hidde de toekomst nog met vertrouwen tegemoet.

“Het partnerschap met Stichting DOEN is voor ons nu extra belangrijk. De afgelopen jaren hebben zij ons altijd bijgestaan en ook nu kunnen wij rekenen op hun steun. .” Een burn-out in 2019 dwong Hidde met pijn in het hart afstand te nemen en dat legde destijds een grote druk op het kleine team.

Bij terugkomst realiseerde hij dat er wat moest veranderen om te zorgen dat niet alleen de organisatie, maar ook de mensen gezond blijven.

“Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je zo hard bezig bent met arbeidsparticipatie en dat je dan uiteindelijk zelf noodgedwongen aan de zijlijn komt te staan. Ik ben dan ook erg trots op de grote stappen die we in het vervolg van 2019 hebben gemaakt. We hebben structuur aangebracht, harde keuzes gemaakt en ons gefocust op wat écht belangrijk is. Hierdoor bestaan we nog steeds en verwachten we ook na de crisis onze sociale missie voort te zetten en zo het vuurtje brandende te houden!”


Vanuit het programma 'Sociaal Ondernemen en Inclusie' steunt Stichting DOEN voorlopers die ondernemen op een sociale en eerlijke manier voor mens en maatschappij. Deze ondernemers zetten zich in voor economische en maatschappelijke participatie van kwetsbare groepen mensen in de samenleving. Zij hebben aandacht voor mensen die moeilijk aan werk komen, zoals bijvoorbeeld mensen met een beperking of nieuwe Nederlanders. Lees hier meer over dit programma.