Grassroots Power: Het succes en de belofte van lokale duurzame energiebedrijven

Nieuwsoverzicht

Afgelegen plattelandsgebieden, vooral in het zuiden van de wereld, staan voor grote uitdagingen als het gaat om toegang tot schone, betrouwbare en hernieuwbare energie. Lokale bedrijven, met hun diepgaande kennis van de regionale uitdagingen en mogelijkheden, zijn van cruciaal belang bij het leveren van off-grid energieoplossingen. Deze bedrijven, die uniek in staat zijn om te voldoen aan de specifieke energiebehoeften van hun gemeenschappen, maken al een verschil.

Om deze bedrijven beter te begrijpen en te ondersteunen, lanceerde 60 Decibels - met financiering van UKAid via het Transforming Energy Access (TEA) platform, Good Energies en Stichting DOEN - de Inclusive Energy Opportunity. Dit initiatief voerde impactmetingen uit bij beginnende, lokale, door vrouwen geleide bedrijven in zowel opkomende markten als technologieën.

Lokaal geleide organisaties presteren beter dan hun collega's

De resultaten onthulden een reeks nieuwe bevindingen die zijn gedocumenteerd in het recente rapport van 60 Decibels, Why Off-Grid Energy Matters 2024. Bijzonder is dat bedrijven die eigendom zijn van en beheerd worden door individuen die dicht bij de gemeenschappen staan die zij bedienen, over het algemeen beter presteren dan niet-lokale organisaties op de volgende belangrijke indicatoren:

  • Hoger armoedebereik: Uit de gegevens blijkt dat lokale bedrijven gemiddeld 5% meer klanten bedienen die in armoede leven dan buitenlandse bedrijven. Ze bereiken ook een onevenredig groter aantal vrouwelijke klanten.
  • Grotere significante toename in levenskwaliteit: Lokale bedrijven presteren vaak het best op het gebied van impact: 66% van hun klanten meldt een aanzienlijke verbetering van de levenskwaliteit dankzij hun producten of diensten, vergeleken met 53% bij niet-lokale bedrijven.
  • Verhoogde klanttevredenheid: Lokale bedrijven behaalden een 5% hogere klanttevredenheid in vergelijking met andere bedrijven.

Redenen voor topprestaties zoals beschreven door lokale bedrijven

Als onderdeel van het Inclusive Energy Opportunity-initiatief werden toonaangevende lokale bedrijven gevraagd om inzichten te delen over deze belangrijke punten, van het bedienen van klanten op het platteland tot het bereiken van een hoge tevredenheid met weinig uitdagingen.

Grean World Energy Savings schrijft zijn succes toe aan een uniek marketingmodel dat bekend staat als het “distributiemodel voor ondernemers op dorpsniveau", volgens oprichter en manager Sileshi Alemayehu. "Een persoon uit het dorp fungeert als contactpersoon tussen Grean World en haar klanten," legt Alemayehu uit, met als toevoeging dat deze ondernemers "hun directe kennis van hun gemeenschap gebruiken" om diensten op maat te leveren.

Het Indiase Oorja Development Solutions maakt gebruik van een op de mens gericht ontwerp om de eerste warmtepomp op zonne-energie te ontwikkelen. Senior manager Ankur Singh legt hun aanpak uit: "We houden nauw contact met de gemeenschap, die betrokken is bij het identificeren van de problemen waarmee ze te maken hebben, het ontwikkelen van de oplossing en het aanpassen op basis van de behoeften van verschillende groepen." Oorja past deze gemeenschapsmentaliteit toe bij het samenstellen van haar serviceteam: "Veel van onze teamleden hebben ervaring uit de eerste hand met het boerenbedrijf en zijn lokaal, dus ze begrijpen de uitdagingen waar klanten mee te maken hebben. We luisteren goed naar de feedback en suggesties van boeren en handelen daar vaak naar."

Voor sommige organisaties is het van cruciaal belang om vertegenwoordigers uit de gemeenschap te hebben die een afspiegeling zijn van hun klantenbestand. Agriput, bijvoorbeeld, huurt voornamelijk vrouwen in als gemeenschapsvertegenwoordigers omdat de meeste van hun klanten vrouwen zijn. Lovemore Manyere, Director of Strategy Business Development, legt uit: "Het lagere aantal problemen met klanten is meestal het resultaat van relaties tussen verkoper (agent) en klant die gelijkwaardig zijn en elkaar heel goed begrijpen. Uitdagingen worden dus besproken en aangepakt. Beiden willen hun relatie onderhouden."

Uit gegevens van 60 Decibels blijkt dat door vrouwen geleide bedrijven effectiever zijn in het bedienen van hun klanten, met lagere percentages te hoge schulden en minder problemen met producten of diensten voor toegang tot energie. Bovendien bereiken deze bedrijven een hoger percentage vrouwelijke klanten. Het is indrukwekkend dat negen van de tien bedrijven in de top 10 van de 60dB Consumer Protection Score Benchmark eigendom zijn van vrouwen.

Over het geheel genomen laten de gegevens zien dat strategieën van lokale bedrijven, die gebaseerd zijn op betrokkenheid bij en begrip voor de gemeenschap, gebruikmaken van lokale kennis en netwerken om meer waarde te creëren.

Financiers kunnen op dit momentum voortbouwen

De gegevens van dit initiatief moeten dienen als een kans voor investeerders, beleidsmakers en belanghebbenden om meer middelen te overwegen voor het ondersteunen van organisaties die lokaal eigendom zijn. Het bewijs is duidelijk: deze entiteiten hebben een grondig inzicht in de behoeften van hun gemeenschap, waardoor ze een aanzienlijke impact kunnen hebben.

Deze bedrijven hebben echter vaak te kampen met financieringsproblemen omdat ze in nichemarkten opereren, onbewezen bedrijfsmodellen gebruiken, door onzekere regelgeving en taalbarrières moeten navigeren en niet beschikken over gespecialiseerde fondsenwervingsteams. Mariama Kamara, oprichter en directeur van Smiling Through Light, zegt: "Hoewel lokaal geleide bedrijven zo'n belangrijke rol spelen in de sector, worden we voortdurend geconfronteerd met uitdagingen op het gebied van fondsenwerving, wat een plafond stelt aan ons vermogen om op te schalen. Naarmate we evolueren naar rechtvaardigere en duurzamere toegangsmodellen voor energie... moeten we collectief de ongelijkheid aanpakken en lokale ondernemers actief betrekken bij de transitie."

De off-grid energiesector, die de reputatie heeft door mannen te worden gedomineerd en door expats te worden geleid, heeft van oudsher te weinig geïnvesteerd in lokale bedrijven. In 2022 ging slechts ongeveer 5% van de investeringen in off-grid zonne-energie naar lokale bedrijven. Investeerders spelen een cruciale rol in de ondersteuning van deze bedrijven om uitdagingen te overwinnen en een significante impact te bereiken.

Investeerders worden zich bewust van deze kans en kijken naar verschillende strategieën om de successen van lokale en door vrouwen geleide bedrijven te benutten. Zoals fondsen voor technische bijstand om deze bedrijven te helpen zich voor te bereiden op investeringen. ‘First-loss’ financiering en extra ‘due diligence’-ondersteuning zouden kunnen stimuleren dat er meer kapitaal wordt uitgeleend aan kleinere bedrijven. Subsidies en gecombineerde of impactgerelateerde financiering kunnen deze bedrijven een duwtje in de rug geven en hen in staat stellen meer financiering aan te trekken. Er kunnen inspanningen worden gedaan om de deelname van vrouwen en lokale ondernemers aan programma's voor startende ondernemers te vergroten en zo hun zichtbaarheid te verbeteren. Waar het op neerkomt - financiële en organisatorische ondersteuning zijn essentieel om middelen te kanaliseren naar lokale en door vrouwen geleide bedrijven, waardoor de machtsdynamiek verschuift voor een groter rendement.

Dit artikel wordt onderbouwd door gegevens uit het rapport Why Off Grid Energy Matters 2024 van 60 Decibels. Dit rapport is gebaseerd op sterke gegevens en bewijs voor een verschuiving in financieringspatronen om bedrijven die een buitengewone impact hebben verder te ondersteunen.