The Flower Family wint aanbesteding gemeente Amsterdam

‘De ene bloem is de andere niet’, aldus oprichter Jos van Beuningen als we hem vragen waarom The Flower Family een 4-jarige aanbesteding van de Gemeente Amsterdam heeft gewonnen. Na een concurrentiestrijd met andere bloemendiensten is bekend geworden dat zijn sociale en duurzame onderneming als winnaar uit de bus is gekomen. “Bij ons koopt de gemeente Amsterdam, behalve een bundel stijlvolle bloemen, tegelijkertijd ook een onsje sociale rechtvaardigheid, een stukje schonere stad, en een beetje broeikasgasreductie - allemaal voor dezelfde prijs.” Hiermee kan de onderneming de komende jaren deze belofte aan de stad waarmaken.

Mensen bloeien mee
Je staat er misschien niet zo snel bij stil als je bloemen geeft of in huis haalt, maar achter elke bos zit een verhaal. Dat van de kweker die ze op zijn land heeft laten groeien, het transport naar een bloemendienst en natuurlijk de persoon die voor jou met zorg een boeket samenstelt. De inrichting van dit proces onderscheidt de ene bloem van de andere. Jos: “De ene bloem wordt geteeld met allerlei chemische bestrijdingsmiddelen, door een kweker die zijn werknemers onderbetaalt. Terwijl de andere met zorg voor het milieu is geteeld door een ambachtelijke kweker die ook fatsoenlijk omgaat met zijn personeel, en het is die kweker die aangesloten is bij The Flower Family ”

Ook de andere schakels van het productieproces ziet The Flower Family als een kans het verschil te maken. “Waar anderen vooral kijken naar een kostenefficiënt productieproces, daar zien wij dit proces juist als een kans om mensen die anders aan de kant zouden staan – onze talenten - mee te laten doen en op te laten bloeien.”

Belofte waarmaken
Met de aanbesteding van vier jaar spreekt Amsterdam zijn vertrouwen uit in de groene en sociale missie van The Flower Family. “Onze eerste opdracht is natuurlijk om onze belofte aan de gemeente Amsterdam helemaal waar te maken”, aldus Jos. “Tegelijkertijd is deze aanbesteding voor ons de springplank naar de echte wereld. We willen ons bedrijf de komende jaren flink laten groeien, niet omdat we zo verzot zijn op groei, maar omdat een zekere omvang nodig is om maatschappelijk het verschil te kunnen maken.” Groei betekent bijvoorbeeld het verder verduurzamen van alle schakels in het productieproces, denk aan de overstap naar elektrisch transport in de binnenstad. Maar ook meer mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een veilige en vertrouwde plek bieden. “We kijken goed waar iemands kracht ligt en waar hij of zij heen wil. Persoonlijke ontwikkeling begint met erkenning, met aandacht, het gevoel dat je ertoe doet en erbij hoort. Dat is het Family-gevoel.. Zo beginnen we nu ook met de Digitale bedrijfsschool zodat iedereen binnen de Family zichzelf kan ontwikkelen - zoals hij of zij dat zelf wil.

Ga ervoor
Het winnen van de aanbesteding ziet Jos niet alleen als kans voor The Flower Family, maar ook voor andere ondernemers. Het laat zien dat de gemeente zaken als duurzaamheid en sociale impact een prioriteit vindt. “Dat wij nu deze aanbesteding hebben gewonnen is daarom vooral ook goed nieuws voor alle andere sociale ondernemers. Het kan, dus ga ervoor!” Met de juiste duurzame blik naar de wereld en de eigen onderneming, kan iedereen impact maken. “Je moet eigenlijk voortdurend alert zijn op kansen om in je bedrijfsprocessen nog meer positieve impact te maken op mens, milieu en maatschappij. Dat wordt dan echt een soort sport, die je ook veel voldoening geeft. Tegelijkertijd blijf je altijd ondernemer, en dat betekent, ten eerste, dat je aan het eind van de maand je rekeningen moet kunnen betalen, maar ook, dat je je onderneming moet leiden naar een mooie, duurzame toekomst.

The Flower Family wint de aanbesteding van de gemeente Amsterdam