DOEN Participaties investeert met PDENH 1 miljoen euro in MUD Jeans

Nieuwsoverzicht

Investering stelt Noord-Hollands bedrijf in staat volgend jaar 100% gerecyclede spijkerbroek te lanceren

DOEN Participaties en het Participatiefonds Duurzame Economie Noord-Holland (PDENH) investeren één miljoen euro in MUD Jeans. De investering stelt het enige circulaire jeansmerk ter wereld in staat volgend jaar een spijkerbroek te ontwikkelen die voor 100 procent gemaakt is van oude spijkerbroeken. Ook wil het Noord-Hollands bedrijf het geld gebruiken voor de uitbreiding naar Scandinavië, Frankrijk en Engeland.

“Als het gaat om duurzaamheid en eerlijkheid is er in de mode-industrie nog een wereld te winnen. MUD Jeans laat zien dat het wél kan en is daardoor een duurzame koploper en een voorbeeld voor velen”, aldus Marc Rasmussen, Impact Investment Manager bij DOEN Participaties.” We zijn dan ook bijzonder trots dat we MUD Jeans kunnen ondersteunen in haar missie om volgend jaar een spijkerbroek van 100% gerecyclede denim te lanceren, dat doen we door samen met PDENH elk 500.000 euro te investeren.”

Volledig circulair en duurzaam
Op dit moment gebruikt MUD Jeans al 40 procent gerecycled katoen voor haar spijkerbroekenproductie. Door technologische innovaties die ontwikkeld worden in samenwerking met Saxion University en kennisplatform Circle Economy, is zij in staat op korte termijn een volledig circulaire en duurzame spijkerbroek te produceren van oude spijkerbroeken. MUD Jeans ontwikkelt de spijkerbroeken niet alleen duurzaam maar houdt ook rekening met mensen en maatschappij.

Populairste kledingstuk
“We zijn erg blij met deze investering waardoor het voor ons mogelijk is om het populairste en meest vervuilende kledingstuk duurzaam te produceren”, zegt Bert van Son, CEO en oprichter van MUD Jeans. “DOEN Participaties en PDENH begrijpen als geen ander dat het wel degelijk mogelijk is om een goede jeans te maken zo lang je maar bereid bent om een eerlijke prijs te betalen.”

Op dit moment wordt MUD Jeans al verkocht in 29 landen via 300 retailers. Naast haar duurzame visie verwierf zij ook bekendheid met het vernieuwende businessmodel: Lease a Jeans, waarbij consumenten niet alleen een spijkerbroek kunnen kopen maar ook kunnen leasen. Bovendien krijgen klanten korting als ze hun oude spijkerbroek inleveren.

Over MUD Jeans
MUD Jeans is een Nederlands duurzaam denim merk. In 2013 introduceerde MUD Jeans het innovatieve ‘Lease A Jeans’ concept. Dit concept is gebaseerd op een economie zonder eigendom in plaats van bezit. Het merk past de principes van de circulaire economie toe en recyclet al haar jeans. De essential denim producten worden ontworpen volgens minimal design. MUD Jeans bereikt hoge standaarden van verschillende duurzame organisaties, zoals het internationale B Corp. Voor meer informatie: www.mudjeans.eu

Over PDENH
Het Participatiefonds Duurzame Economie Noord-Holland is een investeringsfonds voor gevestigde en startende bedrijven en projecten, die zich richten op energietransitie, duurzame mobiliteit en circulaire economie en die daarmee bijdragen aan de duurzame economie in Noord-Holland. Ook andere duurzame innovaties kunnen in aanmerking komen voor een investering. Het fonds is opgericht en gefinancierd door de Provincie Noord-Holland en wordt beheerd door KplusV en StartGreen Capital.