8 augustus 2019
persbericht

Geld voor verduurzaming cosmeticamarkt met nieuwe producten

DOEN Participaties, VenturesOne en een in Den Haag gevestigde Family Office investeren 2 miljoen euro in het duurzame verzorgingsmerk Naïf. De investering stelt Naïf in staat om de cosmeticamarkt met nieuwe producten verder te verduurzamen. Ook wil het bedrijf tien keer zo groot worden in de komende vijf jaar en de online verkoop uitbreiden.

DOEN Participaties investeert al bijna vijfentwintig jaar in innovatieve duurzame en sociale startups. De organisatie kiest voor Naïf omdat het bedrijf huidverzorgingsproducten maakt die vriendelijk zijn voor huid en milieu. Dat houdt in dat er geen onnodige chemische stoffen, plastic microdeeltjes, parabenen, allergenen of andere schadelijke ingrediënten in zitten. Niet alleen bij het product maar ook bij de verpakking staat duurzaamheid centraal. Zo zijn de tubes gemaakt van een plasticvervanger gemaakt op basis van rietsuiker.

“We spoelen met z’n allen zoveel rommel door het afvoerputje. Als je er over nadenkt is het volstrekt onbegrijpelijk dat de grote gangbare merken nog steeds zoveel schadelijke stoffen gebruiken” vertelt Marc Rasmussen, Impact Investment Manager bij DOEN Participaties. “Naïf loopt duidelijk voorop in de persoonlijke verzorging- en beauty-sector. We hopen dat de sector dit voorbeeld zal volgen”

Voorloper op het gebied van duurzaamheid
Begin dit jaar lanceerde Naïf ’s werelds eerste circulaire gezichtsscrub met calcietkorrels(kalk), die vrijkomen bij het ontharden van drinkwater, gewonnen uit Amsterdams leidingwater. En op dit moment zijn er concrete plannen voor een zonnebrandcrème voor volwassenen op basis van minerale UV-filters. Ook wil Naïf het verduurzamen van de verpakking de komende jaren nog verder doorvoeren in de hele productlijn.

We zijn ongelooflijk blij met deze investering”, zegt Sjoerd Trompetter, oprichter van Naïf. “Het stelt ons in staat om nog meer mensen met onze missie te bereiken en nog meer impact te maken. We willen aan iedereen laten zien dat duurzaamheid heel normaal is en dat heerlijke verzorgingsproducten prima duurzaam kunnen zijn.”

Over Naïf
Toen Jochem Hes en Sjoerd Trompetter in 2013 kinderen kregen, kwamen ze er achter dat er zelfs in huidverzorgingsproducten voor baby’s ingrediënten zitten die schadelijk zijn. Samen richtten zij Naïf op: een betrouwbaar huidverzorgingsmerk voor baby’s, kinderen en vrouwen zónder chemicaliën, parabenen, microplastics of allergenen. Naïf maakt huidverzorgingsproducten met ingrediënten die vriendelijk zijn voor mens en milieu. Ook streeft Naïf naar duurzame en 100% gerecyclede verpakkingen en een transparant grondstoffenplan. Op dit moment is 80% gemaakt van bioplastic. Het doel? Zero waste in 2021. Naïf wordt in twaalf landen verkocht, van Nederland, België en Italië tot Indonesië en Singapore. De producten worden gebruikt in kinderdagverblijven, ziekenhuizen en hotels waaronder de Four Seasons-hotels. Ook worden de producten online verkocht. Zie voor meer informatie www.naifcare.com

Over DOEN Participaties
DOEN Participaties investeert al bijna 25 jaar in innovatieve, duurzame en sociale startups. DOEN Participaties heeft de ambitie de wereld groener en socialer te maken. Daarom staat impact centraal bij alle investeringen. DOEN Participaties investeert in de vroege fase van bedrijven en durft risico te nemen. DOEN Participaties is volledig eigendom van en wordt gemanaged door Stichting DOEN. Stichting DOEN is opgezet door de Nationale Postcode Loterij om vernieuwende initiatieven te steunen. Voor meer informatie zie www.doenparticipaties.nl

Over VenturesOne
VenturesOne werkt samen met ambitieuze en talentvolle ondernemers, om succesvolle en duurzame bedrijven te bouwen. VenturesOne financiert “early stage” groeibedrijven, door kapitaal, vaardigheden en kennis te leveren en een sterk internationale zakelijke netwerk, met vestigingen in Den Haag en Singapore