DOEN draagt na bijna 19 jaar Brouwerij De Prael over aan Social Capital

Nieuwsoverzicht

Brouwerij De Prael biedt werk aan mensen waar de reguliere arbeidsmarkt zich geen raad mee weet. De Prael zorgt ervoor dat zij weer onderdeel zijn de maatschappij. Stichting DOEN is sinds de start betrokken bij een van de eerste sociale ondernemingen van Amsterdam. Op 30 januari 2023 is bekend gemaakt dat DOEN Participaties haar aandelen in de Amsterdamse brouwerij aan Social Capital verkoopt. Een droom van een nieuwe aandeelhouder, omdat Social Capital meerdere sociale ondernemingen heeft en uitstekende ervaring met het begeleiden van mensen naar werk. Idriss Nor, directeur participaties bij DOEN, blikt terug op de jarenlange samenwerking met De Prael.

Betrokken vanaf de start

In 2004 krijgt Stichting DOEN voor het eerst een aanvraag voor financiële steun van de bevlogen oprichters van De Prael, toen nog een kleine brouwerij op een industrieterrein. Idriss: “Niemand durfde het aan om hen geld te geven. Mensen met een psychiatrische achtergrond in een brouwerij laten werken? Het idee alleen al! Maar de oprichters, zelf een achtergrond in de psychiatrische verpleging, waren onvoorwaardelijk in hun voornemen om met deze mensen te werken. Wij durfden het wel aan en hebben hen een subsidie verstrekt om de start van de Amsterdamse brouwerij mogelijk te maken.”

Een sociaal en commercieel succes

In 2013 voegt De Prael een proeflokaal en winkel toe aan de brouwerij in het centrum van Amsterdam. DOEN verstrekt hen hiervoor een converteerbare lening en in 2016 stapt DOEN Participaties in als aandeelhouder. Dit zorgt ervoor dat De Prael de volgende stap kan maken: meer werkplekken voor de doelgroep en er kan meer speciaalbier verkocht worden. Op dit moment werken er 60 mensen bij De Prael Amsterdam.

Katalyserende rol

De Prael is het enige bedrijf in Nederland dat op een grote schaal met deze doelgroep werkt en commercieel succesvol is. “De sociale impact van De Prael is groot. Het is daardoor een belangrijk boegbeeld voor de sector en tegelijkertijd een voorbeeld voor andere sociale ondernemers.”

De Prael als ‘hub-locatie’

Social Capital gaat De Prael inzetten als ‘hub-locatie’. Het wordt een plek waar zij mensen waar de reguliere arbeidsmarkt zich (nog) geen raad mee weet, trainen en opleiden. Zodat zij vervolgens betaald aan het werk kunnen bij detacheringspartners als het Scheepvaartmuseum of Madame Tussauds. “Door het netwerk en de kennis van Social Capital krijgen straks nog meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt de kans om weer mee te doen aan onze maatschappij.”​​​​​​​

Lees hier het persbericht van Social Capital. ​​​​​​​