Deze initiatieven gaan de strijd aan tegen de vervuilende kledingindustrie

Nieuwsoverzicht

De productie van een spijkerbroek kost ca. 8.000 liter water en van al het textiel dat jaarlijks verbrand wordt kan heel Nederland gekleed worden. De totale uitstoot van de textielindustrie wereldwijd is groter dan alle internationale lucht- en scheepvaartuitstoot bij elkaar. En nu komt daar nog bij dat we winkeliers horen zeggen dat de voorraad waar zij nu mee blijven zitten onbruikbaar is. Dat is erg genoeg voor de winkeliers, maar ook heel slecht nieuws voor het milieu. Gelukkig is er ook goed nieuws; er zijn steeds meer duurzame textielinitiatieven.

Meerdere partners van Stichting DOEN komen in actie tegen de vervuilende textielindustrie, door bijvoorbeeld bezig te zijn met de herkomst, het gebruik en het upcyclen van materialen. Een paar inspirerende voorbeelden:

1| Loop.a life

Loop.a life helpt modebedrijven die willen verduurzamen hun productieketen circulair te maken door het recycling proces volledig uit handen te nemen. Door middel van mechanische recycling worden nieuwe hoogwaardige breiproducten (vesten, truien) gemaakt van oude kleding. Loop.a life heeft ook een eigen merk met een collectie van 100% gerecycled textiel, afkomstig uit de Nederlandse kleding afvalberg. Deze duurzame insteek doet het kledingmerk tijdens de coronacrisis meer goed dan kwaad, zo lees je in de Trouw. Het eerste half jaar van 2020 hebben zij namelijk evenveel omzet gedraaid als het gehele jaar daarvoor.

2| Unrecorded

Unrecorded is een duurzaam kledingmerk dat betaalbare, biologische basiskledingstukken, van hoge kwaliteit op de markt brengt. Door klanten meer bewust te maken van het ‘minder en duurzamer’ aanschaffen van kleding, draagt Unrecorded bij aan de transitie naar een duurzame en eerlijke textielindustrie. Hun tijdloze en stijlvolle basics verminderen de behoefte aan nieuwe aankopen.

3| MUD Jeans

MUD Jeans is het eerste bedrijf dat een spijkerbroek maakt van gerecycled denim. Hiermee wordt een enorme hoeveelheid water bespaard en worden geen pesticiden en chemicaliën gebruikt. Het bedrijf bood als eerste ooit, naast de verkoop, ook het leasen van spijkerbroeken aan. Dit blijkt in deze tijden een nog positiever effect te hebben, want MUD Jeans haalde het afgelopen jaar een hogere omzet dan het jaar ervoor, zo lees je op Change.inc.

4| LENA the fashion library

LENA is een kledingleenbibliotheek waar je kleding van goede kwaliteit kunt lenen. De collectie bestaat uit tweedehands kleding, duurzame merken, donaties en samples van verschillende merken. LENA is opgezet met als doel kledingverkoop en -productie te verminderen en de consument bewust te maken van de impact van de mode-industrie.

5| Studio JUX

Studio JUX is een van de voorlopers in de duurzame en eerlijke mode. Zij zijn al jaren actief in deze branche en ontwikkelen nu een meer kanalen strategie om hun kleding, zowel via eigen winkels en winkels van derden als via internet te verkopen.