17 september 2020
blog

Als ondernemer stond het tegengaan van verspilling en het hergebruik van materialen altijd centraal voor Doreen Westphal. Al voelde het voor haar vaak alsof ze van de ene stapel spullen weer een nieuwe stapel maakte. Nadat ze via de ‘Veggie Challenge’ een maand lang plantaardig voedsel had gegeten, wist ze wat er nog miste in het aanbod: plantaardig voedsel met een bite! Gezonde vleesvervangers waar je letterlijk en figuurlijk je tanden in wil zetten. Met Botanic Bites maakt ze nu producten die zo lekker, natuurlijk en gezond mogelijk zijn. Plantaardige ‘Superfoods’!

Passie en paddenstoelen
Toen Doreen besloot dat ze met plantaardig eten ons voedselsysteem wilde veranderen, wist ze van deze wereld eigenlijk nog niets af: “Ik had een passie en een visie, dat was het. Met de een wilde ik het voedselsysteem veranderen en met de ander zag ik waar ik naar toe wilde.” Uiteindelijk bleken haar passie, visie, ondernemerschap en een flinke eetlepel doorzettingsvermogen, de juiste ingrediënten voor Botanic Bites. Tomaten die niet mooi genoeg zijn voor de supermarkt of delen van paddenstoelen die anderen niet gebruiken, krijgen er een nieuw leven als ‘Superfood’. “Wij werken met plantaardige producten die van nature lekker en gezond zijn en waar we weinig aan hoeven toe te voegen. Zo zijn de eindproducten veel gezonder dan andere vleesvervangers.” Wortels en tomaten veranderen in burgers en stelen van paddenstoelen in plantaardige Shoarma, ofwel Zwarma. Met elk nieuw product, wordt de keuze voor plantaardig -in plaats van vlees - lekkerder, gezonder en makkelijker.

Feedback met volle mond
Met alle voordelen voor onze gezondheid en de planeet, zou je verwachten dat je in elke supermarkt de producten van Botanic Bites kunt vinden. Helaas blijken de deuren van de oude systemen zwaar, en als je er al een voet tussen krijgt, dan ben je nog niet zomaar binnen. Dankzij het winnen van meerdere prijzen en het vele proeven en praten met mogelijke afnemers, zijn er gelukkig wel steeds meer kleinere en ook een paar grote supermarkten geïnteresseerd. Ook biedt een jaarlijkse themaweek bij Lidl nieuwe inzichten. Dit is misschien nog steeds 51 weken te weinig, maar wel erg waardevol. “Het is weer een kans om te zien wat onze producten doen. De verkoopcijfers zijn goed, dus dit zorgt elders weer voor interesse.“  Zo blijft het praten, proberen, proeven en weer opnieuw beginnen.

Over praten, proberen en proeven gesproken. Evenementen zijn voor Botanic Bites normaal gesproken ook een belangrijk middel om de weg naar het schap en ons bord te vinden. Op de Dutch Design Week bijvoorbeeld, bereiken ze duizenden mensen per dag.  De ideale manier om te testen hoe nieuwe producten in de smaak vallen. “Als er iemand langsloopt met zijn mond vol, een tevreden gezicht en zijn duim omhoog, dan weet je dat het goed zit.” De verbale en non verbale feedback helpt om het aanbod te verbeteren én biedt nuttige informatie waarmee gesloten, zware deuren weer op een kier gaan. 

Toekomst kweken
Waar de eerste ondersteuning van Stichting DOEN in 2016 was gericht op de opstart, daar helpt de nieuwe ondersteuning van begin dit jaar met de groei van de organisatie en het ontwikkelen van nieuwe ideeën. Door de crisis is het bewijzen in de horeca en op evenementen erg moeilijk geworden, dus ligt de focus nu op het direct bereiken van de consument.

Eerder dit jaar werd bijvoorbeeld de Fungi Friday BBQ Box gelanceerd. Een mooie manier om te laten zien dat ook BBQ ‘en zonder vlees kan en het opent tegelijkertijd de deuren voor samenwerkingen met andere producenten van maaltijdboxen. Ook experimenteert Botanic Bites achter de schermen met nieuwe producten. Een deel hiervan gemaakt van de reststromen die ze redden van de afvalberg, en een deel van zelf gekweekte Fungi (schimmels).  Hiermee hoopt Doreen later dit jaar onder andere een biologische productlijn op de markt te brengen. Supergezonde plantaardige producten die in het biologische schap nog niet te vinden zijn.

Door zich constant te blijven vernieuwen, wil Doreen de komende jaren niet alleen de Nederlandse schappen bereiken, maar ook de Europese markt betreden. Met experimenten en producten die helpen een nieuw voedselsysteem mogelijk te maken.  Een systeem dat noodzakelijk is, nu meer dan ooit. 

“Als ik een positief ding uit deze crisis moet halen, is het dat we nog meer gefocust zijn op onze gezondheid. Ons voedsel is hierin cruciaal. Onze missie is en blijft dan ook om het voor mensen zo makkelijk mogelijk te maken om verdomd lekker en gezond te eten en zo de wereld één hap per keer te veranderen!”