DOEN Participaties investeert in pioniers die een ondernemende aanpak gebruiken om met oplossingen te komen voor een betere wereld. Lees het verhaal van Bert van Son, initiatiefnemer en mede-partner van MUD Jeans, een innovatief modeconcept gebaseerd op circulaire uitgangspunten.
Nadenken over een vervolgstap in de mode-industrie
Nadat ik mijn modebedrijf verkocht in 2008 heb ik een tijdje rustig kunnen nadenken. Wat ga ik nu doen? Met mijn netwerk, m’n talent, m’n ervaring? Met het beetje geld wat ik heb? In die periode kwam ik langzaam tot het inzicht dat in de mode-industrie zoveel mis is. Jarenlang heb ik erin gewerkt zonder goed na te denken over verspilling of wantoestanden. Hoe meer ik er bewust in ging duiken, hoe meer ik ervan schrok. Zo erg dat ik dacht: hier moet echt wat aan gebeuren.
De onnodig vervuilende productie en aanschaf van spijkerbroeken
Wat mij betreft gaat de spijkerbroekenindustrie zoals ‘ie nu is helemaal weg. Het is een van de aller vervuilendste industrieën die er is en iedereen draagt spijkerbroeken. Moeten we ook vooral blijven doen, maar er zijn zoveel technologische mogelijkheden, en nu ook praktische mogelijkheden, om het ánders te doen. En waarom niet? Je kan best wel één hele mooie spijkerbroek kopen per jaar, of twee, in plaats van 20. Ik zit al 35 jaar in de kleding en ik kom nog uit de tijd dat we nadachten over een wintercollectie en een zomercollectie. Dat vond ik nog wel logisch, maar toen kwam de herfstcollectie, de lentecollectie en nu moet je 52 collecties per jaar maken wil je meedraaien in de fast fashion. Totaal niet nodig, denk ik.
Een leasemodel voor spijkerbroeken
Op een dag zat ik tijdens een sessie van MVO Nederland te luisteren naar Bas Luijting, een ondernemer die sprak over de ‘circulaire economie’. Dat was een jaar of zeven geleden. Dat vond ik zo’n geweldig verhaal! Ik dacht: dit moet ook in de kledingindustrie kunnen. Hij gebruikte als voorbeeld een wasmachines: moet je eigenaar zijn van een wasmachine, of is het gebruik ervan goed genoeg? Als je op die manier als producent gaat omdenken, dan wordt het een heel ander verhaal om zo’n ding in elkaar te zetten. Want dan denk je ook na op het moment dat ie terugkomt dat je de spullen die er in zitten makkelijk moet kunnen recyclen. Toen is het moment geboren van Lease a Jeans: een leasemodel voor een spijkerbroek. Met als achterliggende gedachte: moet je eigenaar van een spijkerbroek zijn, of is het goed genoeg om de spijkerbroek te kunnen dragen totdat je er genoeg van hebt? Dat je het daarna weer terug kunt sturen naar de fabrikant? Die kan het dan dat weer recyclen en de grondstoffen hergebruiken.
Mede-eigenaar Dannique
Door een mooi idee dat vanuit idealisme ontstaat, krijg je hele mooie mensen mee. Zo zag Dannique mij een keer spreken in Pakhuis de Zwijger een jaar of vijf geleden. Ze kwam naar me toe en zei: ‘Ja meneer Van Son, dat is een heel mooi praatje, maar het kan echt veel beter. Ik kom bij jou werken.’ Op dat moment had ik daar de middelen niet voor. Twee maanden later belde ze me op en zei: ‘Ik heb ontslag genomen en ik ga een social media-opleiding doen om merken te laten groeien. Als u nou die opleiding betaalt, dan kom ik bij u stage lopen en dan zien we daarna verder.’ Nu is ze mede-eigenaar en hebben we dit bedrijf een stukje groter kunnen maken. Ondertussen zijn we met een management team van vier die allemaal mede-eigenaar zijn. Dat is geweldig.
Steun van Stichting DOEN
Stichting DOEN heeft ons enorm geholpen op het moment dat het financieel heel erg moeilijk was. Dat is een jaar of vijf geleden. Toen hebben we dankzij DOEN toch dat diepste dal kunnen overwinnen en zijn we op een niveau gekomen waarbij we de omzet genereerden, pandje konden huren, beetje salaris konden betalen en goede mensen konden aantrekken om net die stap te maken dat je iets groter bent. De enige die mee wilde doen financieel was Stichting DOEN.
Een voorbeeldfunctie worden in de kledingindustrie
MUD Jeans is voor ons geslaagd als wij de voorbeeldfunctie hebben in de kledingindustrie. Dat lijkt ons aardig goed te lukken, ook internationaal. We leveren nu in 28 landen aan meer dan 300 leveranciers, dus daar zijn we best wel trots op. Maar we moeten nog wel een bepaald volume halen om ook economisch rendabel te zijn. Op dit moment lukt het net aan om break even te draaien en de kosten te dekken. De volgende stap is dan, om echt die blueprint van ons bedrijf te geven aan mensen die iets verder weg hetzelfde willen gaan doen. Dat iemand het MUD Jeans concept gaat opstarten in Australië of Amerika, of waar dan ook. Zodat je niet allemaal spullen de wereld over gaat verschepen.