12 december 2019
blog

Stichting DOEN steunt voorlopers die risico’s durven nemen om hun baanbrekende ideeën tot leven te brengen om anderen te inspireren en de wereld duurzamer, socialer en creatiever te maken. Lees hier het verhaal van Aranka van der Pol, oprichter van Lots of Lesvos. Biologische olijfolie, honing en zout worden geproduceerd door Griekse boeren op Lesbos. In Nederland wordt het als cadeaupakket verkocht. Dit zorgt voor een inkomen voor de boeren én voor meer werkgelegenheid onder de lokale bevolking en vluchtelingen. Ook gaat een deel van de winst naar educatie voor vluchtelingen.

Een structurele oplossing voor Lesbos
“Ik was hoofdredacteur van Whocares, een platform voor positieve burgerinitiatieven. Nadat in 2015 het jongetje Alan aan de Turkse kust aanspoelde, ontstonden vele initiatieven voor vluchtelingen in Nederland waar wij aandacht aan besteedden. Zo raakte ik betrokken en besloot ik in de winter van 2015 zelf naar Lesbos te gaan om verhalen te maken en te helpen”, vertelt Aranka. “Ik deelde voedsel en kleding uit en hielp vluchtelingen aan wal. Eenmaal terug in Amsterdam kon ik het niet loslaten. Geraakt door de onmenselijke leefomstandigheden en gefrustreerd door de eenzijdige hulp van NGO’s, zocht ik naar een manier om structurele verandering op het eiland te brengen. Niet alleen voor de nieuwkomers, maar ook voor de lokale bevolking.”

Samen met een Griekse ondernemer bedacht Aranka om authentieke Griekse producten zoals olijfolie, honing en zout & kruiden te exporteren vanuit Griekenland. Lots of Lesvos verkoopt de producten als kerstcadeaus en relatiegeschenken. Met de opbrengst ondersteunt deze pionier lokale boeren en nieuwkomers op Lesbos. De aankoop van de producten zorgt voor inkomen voor de lokale boeren. Wanneer hun ondernemingen door de vraag groeien, creëren ze banen voor de lokale bevolking en nieuwkomers.

Hoop voor de toekomst
Met een deel van de winst ondersteunt Lots of Lesvos educatie onder nieuwkomers op het eiland. Bij educatiecentrum Mosaik kunnen mensen zich inschrijven voor lessen zoals Engels, Grieks, ICT en yoga van Griekse docenten. Aranka vertelt: “De nieuwkomers leren hier niet alleen iets, het biedt ze ook een veilige haven en hoop voor de toekomst. En ze kunnen wennen aan de Europese waarden en aan structuur.”

Met vallen en opstaan
Trots is Aranka op het model dat ze hebben gebouwd waarin ze economische, ecologische en sociale winst behalen. “In dit nieuwe ecosysteem is iedereen met elkaar verbonden en iedereen geeft én ontvangt. Ik geloof dat het nodig is dat alle ondernemingen zo’n model gaan voeren om een nieuwe, gezonde en betekenisvolle maatschappij te creëren.” Natuurlijk zijn er ook tegenslagen geweest. “Vrij recent nog. Door een stroomstoring bij onze blikjesfabrikant liep het hele productieproces vertraging op. We zouden onze producten al in oktober in Nederland hebben, maar dat werd nu november. Gelukkig zijn onze klanten heel geduldig en begripvol, maar mij levert het toch de nodige stress op.”

Aan anderen die zich willen inzetten voor een betere wereld wil Aranka meegeven dat je je voor iets moet inzetten wat superbelangrijk voor je is en waar je hart echt sneller van gaat kloppen. “Je komt zoveel uitdagingen onderweg tegen, dan is het belangrijk dat je weet waar je het voor doet, zodat je de drive hebt om hoe dan ook door te gaan.” Maar ook de economische winst moet niet vergeten worden. “Dat is ook mijn grootste valkuil. Als je alleen bezig bent met impact maken en geen geld hebt om jezelf en je team uit te betalen, ben je op de lange termijn ook niet duurzaam bezig.”

Meer impact met de steun van DOEN
Met de steun van Stichting DOEN, en de supporters van een crowdfunding-actie in 2019, heeft Lots of Lesvos 6.500 pakketten aangekocht om te verkopen in Nederland. Dit betekent direct een inkomen voor de lokale boeren én ondersteuning van de Engelse lessen van Mosaik. “Stichting DOEN heeft een belangrijke stap voor ons mogelijk gemaakt. Met de steun van DOEN kunnen we onze impact vergroten en onze producten ook via retail gaan verkopen.” Want Aranka heeft grootse plannen voor de toekomst. “We hopen elk jaar meer van onze cadeaupakketten te verkopen en onze olijfolie op termijn ook los in supermarkten in binnen- en buitenland te kunnen aanbieden. Daarnaast willen we in samenwerking met lokale organisaties veel meer vluchtelingen aan het werk helpen op Lesbos.”