24 januari 2018
nieuws

Wat doe jij als je koffiezetapparaat of stofzuiger kapot is? 73% van de Nederlanders gooit een kapot elektrisch apparaat weg en vervangt het door een nieuw exemplaar, terwijl de meeste apparaten nog goed te repareren zijn. 55% van de elektrische apparaten die in 2017 bij Repair Cafés zijn binnengebracht, is succesvol gerepareerd. Het is dus zeker lonend om je kapotte apparaat naar een Repair Café te brengen. Dit blijkt uit onderzoek van Natuur & Milieu en Stichting Repair Café.

Maar waarom laten zo weinig mensen hun kapotte apparaat repareren? Maar 1 op de 5 Nederlanders heeft genoeg kennis om een kapot elektrisch apparaat zelf te repareren, toont het onderzoek aan. Hoog tijd dus dat reparatiekennis breder verspreid raakt. Dat scheelt namelijk veel onnodig afval.

Uit het onderzoek blijkt ook dat 84% van de Nederlanders bereid is om meer te betalen voor een apparaat dat minder snel stuk gaat. Producenten moeten hun producten dus beter maken én makkelijker te repareren, vinden Natuur & Milieu en Stichting Repair Café. Ook pleiten ze ervoor dat de belasting op arbeid omlaag gaat en de belasting op grondstoffen omhoog. Dan worden nieuwe producten iets duurder, maar wordt reparatie goedkoper en dus aantrekkelijker.

Vrijwilligers van twaalf Repair Cafés hielden een jaar lang bij wat voor kapotte voorwerpen ze binnen kregen, wat er mis mee was en of de reparaties succesvol waren. Je leest er alles over in De Reparatiemonitor.

Heb je een kapot (elektrisch) apparaat dat je wilt laten maken? Bezoek dan een Repair Café. Wij ondersteunen Stichting Repair Café, dankzij de bijdrage van de Postcode Loterij.