25 veelbelovende groene startups in de race voor 1 miljoen euro

Nieuwsoverzicht

De 25 genomineerden van de Postcode Lotteries Green Challenge 2021 zijn bekend! Deze 25 groene ondernemers maken kans op één van de vijf finaleplaatsen en daarmee op de hoofdprijs van 500.000 euro. Dit jaar is de Postcode Lotteries Green Challenge specifiek op zoek gegaan naar duurzame innovaties of oplossingen waar de consument in het dagelijks leven direct profijt van heeft. Dit is ook terug te zien in de genomineerden en hun groene vindingen: van een circulaire tennisbal tot een duurzaam alternatief voor de CV-ketel.

Dit jaar organiseert de Postcode Loterij de Green Challenge voor de 15e keer, vanuit haar missie bij te dragen aan een groene wereld. De jaarlijkse, internationale duurzaamheidscompetitie helpt startende ondernemers hun groene innovaties verder op de markt te brengen, met prijzengeld en begeleiding. Naast de hoofdprijs van een half miljoen euro ligt er een prijs van 200.000 euro klaar voor de tweede plaats. De overige drie finalisten ontvangen 100.000 euro. Naast het prijzengeld, dat wordt uitgekeerd door Stichting DOEN, ontvangen alle finalisten ruim zes maanden coaching van DOEN-partner en accelerator Rockstart, om hun zakelijke kansen te optimaliseren.

In totaal dienden 574 ondernemers uit Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië, Noorwegen en Zweden, de landen waar een Postcode Loterij actief is, hun businessplan in om bij te dragen aan een duurzamere wereld. Een jury van experts boog zich over de inzendingen en selecteerde de 25 genomineerden. Begin september maakt de organisatie bekend welke vijf startups naar de finale gaan. 14 oktober pitchen zij hun groene startup voor een internationale jury. Dan zal ook de winnaar bekend worden gemaakt.

Een volledig overzicht van alle 25 genomineerden is te vinden op de website van de Green Challenge.

Winnaar Green Challenge 2020

Afgelopen editie is gewonnen door de groene onderneming SoluBlue uit Groot-Brittannië. Zij ontwikkelden een alternatief voor levensmiddelenverpakkingen van plastic en bioplastic. Op die manier blijft het product langer houdbaar én wordt voedselverspilling teruggedrongen. Ayca Dundar, CEO en medeoprichter van SoluBlue: “Het is een eer deze competitie te winnen. De bijdrage geeft niet alleen onze groeiplannen een enorme extra boost, het zorgt ook voor meer vertrouwen bij andere financiers. We hebben bewezen dat onze verpakkingen werken, dus nu is het tijd om de voedingsindustrie en consumenten te laten zien dat SoluBlue kan helpen de planeet schoner en groener te maken!”